Balta en Tasibel in beeld. |
Esther Swinnock heft het glas op de Styccobond F73 van F. Ball. |
Bas Baltussen met in hout uitgevoerde motor bij HKS. |
Veno Houtproducten uit Drachten maakt zijn debuut op Domotex. |
"De beurs is top!" zo oordeelt een altijd enthousiaste Ted Engelen. Op de achtergrond Peter Bijlard. |
'Authentics by Coretec', klanten laten zich informeren over de mogelijkheden. |
Peter Kuipers van Rinos met toolbox 'matching all floors': "Super! Het voelt als thuiskomen." |
Theo Megens van Overmat/Floorservice: "De tijd van busladingen vol Nederlanders is echt wel voorbij." |
Willem van der Dussen van Estillon weet alles van de nieuwe Floorfixx Optimum. |
Rob Otte en Dennis Viehoff (wijst met zijn vinger naar de 'wereldbol' van HTMX) vertegenwoordigen Aspecta. |
'Treffpunkt Handwerk' is dit jaar onder handen genomen. In het midden parketicoon Heinz Brehm uit het gastland. |
De vandaag afgesloten editie van de internationale vloerenvakbeurs Domotex, de welgeteld tweeëndertigste alweer, heeft nog zo'n 35000 bezoekers getrokken, zo turft organisator Deutsche Messe in zijn slotbericht. Zeven van de tien zijn afkomstig uit het buitenland. Zij brachten verdeeld over vier dagen, van vrijdag tot en met deze maandag, een bezoek aan ruim 1400 exposanten uit meer dan zestig landen.
In het vorige BAU-loze jaar, in 2018, passeerden overigens nog 45000 bezoekers de poortjes van het beurscomplex in Hannover. "Het aantal bezoekers weerspiegelt de huidige marktconcentratie," zo verklaart Sonia Wedell-Castellano, global director Domotex. Zij roemt allereerst de "positieve respons en de fascinerende spirit" op de editie van dit jaar. En ook: "De verdere toename van de bezoekerskwaliteit op de beurs is belangrijk voor nieuwe impulsen in het handelsjaar 2020." De global director merkt in dit verband op dat het aandeel 'beslissers' inmiddels op negentig procent ligt; elke tweede bezoeker zit in het management van zijn bedrijf.
Onze eigen indruk van Domotex: een tamelijk rustige beurs, die wel de moeite heeft genomen om tal van aardige nevenactiviteiten op poten te zetten. Verder is het aandeel van 'tapijt' dit jaar naar verhouding hoog, wellicht doordat dit segment nu eenmaal weinig andere internationale presentatiemogelijkheden heeft, vooral buiten BAU. Voorts opnieuw veel 'Chinezen' en veel SPC, een aanbod dat in de ogen van kenners kwalitatief nogal eens tekort lijkt te schieten. Al met al zijn de exposanten ook dit jaar tevreden met hun deelname aan een beurs die zich nog altijd weet te handhaven als een vaste waarde op de kalender.
Inpa Parket, met aan tafel Ella Roosenboom.
"De beurs is top!" zo oordeelt een altijd enthousiaste Ted Engelen van Bijlard International. "We hebben werkelijk veel goede gesprekken gevoerd. We staan hier met liefst acht man constant te babbelen met Jan en alleman." Engelen lijkt zich aan te sluiten bij bovenstaande observaties van de beursorganisatie. "Opvallend is dat het bezoek steeds in setjes van twee langskomt, maar dan wel telkens met de belangrijkste mensen van het bedrijf. Dat komt het voeren van een zakelijk gesprek alleen maar ten goede. Volgend jaar staan we gewoon weer op Domotex, een perfecte beurs voor ons." Bijlard bracht onder andere de MS 2K Floor opnieuw onder de aandacht, zijn speciaal ontwikkelde, milieuvriendelijke tweecomponenten parketlijm die na twee uur volledig belastbaar is.
DSM-Niaga is er fier op zijn tapijttechnologie te mogen tonen.
"Voor de grootte van de opzet van een beurs als Domotex lijkt me de drukte maar matig," zo vindt Ton Schulte van T&G Wood. "Daar staat tegenover dat wij als bedrijf prima hebben gedraaid op de vrijdag en de zaterdag." En de BAU in München als alternatief? "Nee, voor ons niet interessant, dat is een totaal andere markt." De Nederlandse exposant lanceerde in Hannover onder meer een product met lamellenopbouw en bracht aanpassingen op het vlak van de bruintinten. "Wat telt is dat je een goed product brengt, tegen een goede prijs, zodat je voor je klanten een betrouwbare partner bent," zo wil Schulte eerst en vooral onderstreept hebben.
Dick van de Klok van Flamingo Parket: "We presenteren ons in dit verband als 'De Trendleggers'."
"Vrijdag was het heel druk, al viel op dat het bezoek telkens in golven kwam. Kwalitatief was de eerste beursdag prima en hield de drukte tot sluitingstijd aan. Zaterdag was er vanaf de start al een drukte van belang," zo verklaart Maria Schuurmans van exposant Hamat. "We staan hier in het algemeen om ons label HQ voor het voetlicht te brengen, via welke we de kwaliteit en de beleving van de producten centraal stellen. Hier op Domotex hebben we ervoor gekozen om alleen nieuwe producten onder de aandacht te brengen. Dat vergt wel even een andere mindset, maar biedt tal van voordelen. Vroeger zouden we al onze producten hebben meegenomen. Nu kunnen we specifiek aandacht voor drie noviteiten vragen. Dit betreft allereerst de Brush, een driezoneschoonloopmat met evenzoveel functies. Die slaat goed aan bij het bezoek, dat sowieso een sterk internationaal karakter heeft, met onder meer belangstelling vanuit Italië bijvoorbeeld. Ook nieuw is de Blitz, een uiterst effectieve mat met 3D-effect. Als derde de Broadway, een slijtvast product dat is afgestemd op de hedendaagse PVC-kleuren."
Henk Laverman van Woca voor 'de trendkleuren van 2021'.
Ook Jan Doornwaard, commercieel directeur van Hamat, toonde zich zaterdag zeer tevreden met de gang van zaken. "We hebben alle grote en alle bestaande klanten te woord kunnen staan. Ik hoop op de maandag dan ook nog eens nieuwe klanten van belang te ontmoeten."
Maria Schuurmans van Hamat toont uitsluitend nieuwe producten op Domotex.
"Wij introduceren hier in Hannover allereerst onze nieuwe collectie Contours, klassieke patroonvloeren in een 'oversized' uitvoering, die gemakkelijk zijn te installeren, mooi om te zien en aantrekkelijk voor onder meer het hospitality-segment," aldus Gitty Gommers van Aspecta, onderdeel van het overkoepelende HMTX, zo ook op Domotex. "Contours is beschikbaar in vier collecties en acht kleuren en mag wereldwijd al op een zeer goede ontvangst rekenen." De marketing manager ERME was zaterdagochtend goed te spreken over het begin van de beurs. "We hebben alle potentiële en bestaande klanten de aandacht kunnen geven die ze verdienen." Aspecta verzorgde tevens, voor een selectie van zijn klanten, een preview van een nieuwe chloridevrije 'biobased' vloerbedekking. Een en ander ging vergezeld van een questionnaire, waarmee klanten een stem krijgen in het bepalen van de collectie.
Prominente stand van Condor Group, inclusief Edel Carpets.
"Super! Het voelt als thuiskomen om hier met Rinos weer op Domotex te zijn," zo stelt Peter Kuipers, de kersverse algemeen directeur. "Vanuit het verleden heb ik een passie ontwikkeld voor entreematten en een liefde voor het familiebedrijf. Het wordt dus een heel prettige uitdaging voor mij om bij Rinos aan te slag te gaan, een mooi bedrijf met eigen productie bovendien. Onderschat niet dat een entreemat een belangrijk product is: het beschermt de vloer én betekent extra omzet in de winkel." Rinos presenteerde op Domotex een display voor op de toonbank, een toolbox die de USP's van een concept genaamd 'matching all floors' onderlijnt. "Met 'matching all floors' bieden we een concept dat aansluit op interior design en verder gaat dan alleen het product. Met het concept sluiten we met de kleur en het design van de entreemat aan op de vloer en de inrichting die men beoogt. Daar is een overzichtelijke toolbox bij ontwikkeld," aldus Kuipers. Ook nieuw bij de fabrikant is een innovatieve schoonloopmat, Moss gedoopt, die tot liefst drie keer zoveel vocht van schoenen absorbeert en zo het probleem van ongewenste natte voetstappen tackelt. Het product is beschikbaar in een uitgebreide range met niet minder dan zestien kleuren.
Anderhalve eeuw Amorim.
Bij parketmaker HKS 1835 (een afkorting van Heinr. Krüger + Sohn) treffen we oudgediende Bas Baltussen. "Sinds november ben ik de handelsagent voor Nederland. 'Krügers Parkett' is nu nog relatief onbekend in ons land. Daarin hoop ik verandering te brengen met een tweelaagscollectie in verschillende diktematen en die leverbaar is in visgraat, mozaïek en Hongaarse punt. Dit betreft een collectie voor hoofdzakelijk het middensegment, voor het hogere segment kan men ook bij mij terecht voor een exclusieve lijn."
Bij Coretec kan Philiep Caryn zich eventjes vrijmaken om een paar vragen te beantwoorden. "Soms is het gewoon té druk, vooral op vrijdag was dat zo, om zaken te doen. Zo ontzettend veel mensen moeten we te woord staan. Vooral de lancering van de collectie Ceratouch draait uit op een groot succes. Verder vragen we aandacht voor onze commercieel interessante nieuwe collectie 'Authentics by Coretec', met andere maatvoering, decors en dessins dan die van de bekende collecties en die ook in een tegeluitvoering beschikbaar is."
Origineel Chapel Parket. |
mFLOR stond opnieuw in het Radisson Hotel, maar was toch present op de beurs via zijn Duitse partner Repac. |
Arnoud van Ravensberg voor 'The Gathering' van IVC: "We wilden mensen van over de hele wereld samenbrengen." |
Unilin is opnieuw present met zijn technologiedivisie. |
Robert van Leeuwen van Unifloor toont Jumpax Universal. |
Entree van Atmysphere, het centrale thema van Domotex 2020. |
Lachende gezichten bij T&G Wood. |
Megastand HTMX Industries huisvest onder meer Aspecta. |
"Wij zijn allereerst content met de ontvangst van onze nieuwe stand," verklaart Dick van de Klok van Flamingo Parket. "Deze zaterdag mocht wat mij betreft wel wat drukker. Wel krijgen we heel veel positieve reacties op de nieuwe Roomplanner, een aantrekkelijke marketingtool. Dit nieuwe jaar zal verder in het teken komen te staan van de branding van het merk Flamingo Parket, dit met als doel om traffic naar de parketspeciaalzaken te genereren. We presenteren ons in dit verband als 'De Trendleggers'." Een nieuwe ontwikkeling in de succesvolle lijn Raftwood is een uitvoering op '26' breed. "Ik kan je beloven, dat wordt een échte knaller," aldus Van de Klok.
Op de stand van Overmat wordt zo te zien goed geschreven. Theo Megens vertelt: "We mogen tevreden zijn, al vanaf de vroege uren draait het goed. In eerste instantie nemen we deel met het oog op het internationale bezoek, maar vanzelfsprekend zijn we ook blij met al het bezoek uit Nederland. Kijk, de tijd van busladingen vol Nederlanders is echt wel voorbij, maar er valt nog altijd goed zaken te doen hier op de beurs." Op de stand mocht onder andere de Floorservice Nature Protect 2K, voor een onbehandelde look, op de nodig aandacht rekenen.
"We brengen onder andere de nieuwe catalogus van Roberts prominent naar voren," zo meldt een contente Richard Bosveld van Estillon. "Verder hebben we een geheime ruimte, een experience room, waar onze nieuwe Floorfixx Optimum is te bewonderen." Willem van der Dussen, technisch sales-consultant neemt de presentatie van deze innovatieve systeemvloer voor zijn rekening. "Hij biedt heel veel tijdwinst en is uitermate consumentvriendelijk."
Esther Swinnock van de Britse exposant F. Ball laat weten alleen al vanwege de drukte op de eerste beursdag in haar sas te zijn. "We hebben veel aanvragen van contacten van over de hele wereld binnen gekregen. Daar zijn wij erg content mee. F. Ball heeft de focus sterk op export gericht, met als doel om ook buiten onze thuismarkt van het Verenigd Koninkrijk, waar wij marktleider zijn, door te groeien. Domotex is dus ideaal voor ons in dit opzicht." Bijzondere aandacht op de stand ging uit naar de lancering van de Styccobond F73-plus, een oplosmiddelvrije, waterbestendige vloerlijm voor pvc en vinyl.
Robin van Roy van exposant Houtindustrie Schijndel (Chapel Parket) heeft maar even tijd om ons te woord te staan. "Er heerst een constante drukte hier. We voeren erg veel zakelijke gesprekken. En er wordt ook veel geschreven."
Robert van Leeuwen staat op Domotex mede paraat voor de Nederlandse klanten van Unifloor. "We brengen de onlangs geïntroduceerde Jumpax Universal nogmaals onder de aandacht, een veelzijdige ondervloer die nagenoeg niet werkt en toepasbaar is bij snel op te leveren vloeren. Ook de Marathon Premium is een van de speerpunten van Unifloor hier op de beurs, naast de andere items in de Jumpax-familie vanzelfsprekend."
"Wij tonen onder meer vier nieuwe kleuren in de Exterior-range," vertelt Henk Laverman namens Woca. "Daaronder hazelwit, merbau, stone grey en thunder grey. De vermaarde 'hyper cross linking'-technologie zorgt voor een intensieve bescherming. Erg interessant ook is dat we nu een werkelijk superschone verharder voor de 2K-producten hebben. Die is zelfs zó schoon dat hij zonder waarschuwingssymbolen kan worden aangeboden!"
IVC ten slotte verdient een speciale vermelding. De exposant deed van zich spreken met een fraaie beurspresentatie onder de noemer 'The Gathering'. Een opstelling van 'containers' creëerde een plein waar je over de hoofden kon lopen. Een groot succes en een mooie reclame voor het Vlaamse bedrijf. Arnoud van Ravensberg: "We wilden mensen van over de hele wereld samenbrengen. En daarin zijn we erg goed geslaagd."
De eerstkomende Domotex Hannover staat op de kalender voor 15 tot en met 18 januari 2021.
(Vloerenplein, 13-01-2020)