"De Duitse vloerenmarkt heeft het afgelopen decennium een vrijwel continue positieve groei doorgemaakt. Maar dat is nu voorbij," met die opbeurende woorden introduceert onderzoeksbureau IFH uit Keulen zijn nieuwe marktonderzoek 'Branchenfokus Bodenbeläge – Online & Offline'. Een blik op de cijfers laat zien dat de vloerenmarkt van onze oosterburen in 2018 ongeveer 1,1 procent prijs gaf en daarmee voor het eerst sinds lange tijd een dalende tendens vertoont. In Duitsland genereerden vloerbedekkingen (textiel, niet-textiel en keramische tegels bij elkaar genomen) 7,97 miljard euro omzet afgelopen jaar.
Met name laminaat verliest verder terrein, en wel ten gunste van elastische vloerbedekkingen. Van de eerste productgroep werd vorig jaar 7,3 procent minder aangeschaft in vergelijking met een jaar eerder. Anderzijds wordt de hoogste groei, te weten 7,5 procent, opgetekend voor de productgroep van de elastische vloerbedekkingen. "Deze verschuiving tussen vloerbedekkingen, die qua eigenschappen en prijs nogal op elkaar lijken, is al enige jaren waarneembaar en wordt nu klip en klaar weerspiegeld in de cijfers," aldus Max-Henrik Fabian, auteur van het IFH-onderzoek.
Niet alleen binnen de productgroepen treden verschuivingen op, zo stelt het bureau. Ook qua distributiekanalen doen zich wijzigingen voor. Zo is de online verkoop van vloeren in Duitsland gestaag toegenomen sinds 2010 en de afgelopen acht jaar met gemiddeld ruim 15 procent per jaar gegroeid, ofwel met 20 tot 30 miljoen euro jaarlijks. "Nu al registreren de twee groepen van consumentengoederen 'DIY & Garden' en 'Home & Interior' een niet te verwaarlozen online aandeel in vergelijking met de sector. Met name de doe-het-zelfsector is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de belangrijkste groeimarkten binnen e-commerce. Producten als vloerbedekkingen zijn hiervan vanzelfsprekend niet uitgesloten," aldus Fabian.
In een blog op de site van IFH Köln gaat auteur Fabian dieper in op de toenemende verkoop van vloeren via het online kanaal. Op zich, zo redeneert hij, is vloerbedekking daar niet het aangewezen product voor. Want (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een rol behang of een pot verf) omvangrijk, zwaar, een relatief flinke investering, wezenlijk ingewikkelder en daardoor veel meer afhankelijk van raad en daad dan de gangbare producten die als pakketje de deur uitgaan. Neem alleen al de logistiek van het verzenden van een partij vloeren op pallets, laat staan het regelen van een retourzending.
De dienstverlening qua advisering door gespecialiseerde pure internetspelers kan inmiddels de concurrentie aan met de vertrouwde verkoopkanalen voor vloeren in de DIY, zo moet Fabian dan ook vaststellen. Hij wijst op onder meer de dikwijls aangeboden mogelijkheid van een persoonlijk adviesgesprek in een live-chat via de browser, een WhatsApp-chat, een telefonische hotline of vragen stellen per e-mail. Soms worden diensten aangeboden als de bemiddeling tussen vakman en klant, eigen legdiensten of de mogelijkheid om de aangeboden goederen ook op te slaan. De verzending van stalen en een online materiaalcalculator/planner zijn vaak al standaard in de webshops van de pure internetspelers.
Nog een voordeel is dat dergelijke dienstverlening zich niet aan de openingstijden van de stenen winkel hoeft te houden. Naast een persoonlijk consult op verschillende kanalen, wordt bovendien op elk gewenst moment informatie middels video's, tutorials, handleidingen, wiki's of blogs van de online aanbieders verstrekt. "Met deze schat aan advies, service en informatie, presteren veel pure internetspelers op het vlak van vloerbedekking momenteel prima, al bijna op het niveau van de detailhandel. Het is daarom niet verwonderlijk dat het online aandeel van zogenaamd lastig via het internet te verkopen producten, zoals vloerbedekking, groeit," besluit Fabian.
Hoe dan ook, bureau IFH Köln concludeert dat de onzekerheden met betrekking tot de verdere ontwikkeling van de markt blijven toenemen voor de vloerenbranche, niet in het minst voor de speciaalzaken in de retail. Het volledige rapport is te koop voor 850 euro.
(Vloerenplein, 27-09-2019)