nws a

INTR

Unifloor banner

Extra aandacht voor parket op InCoDa

NKP-op-InCoDaNK Parketleggen als vanouds weer op InCoDa.Easyfairs belooft extra aandacht voor de parketsector op de Interieur Collectie Dagen (InCoDa) van begin volgend jaar. Het vakevenement krijgt een parketpaviljoen, waar demonstraties, kennisdeling en netwerken centraal komen te staan. Voor deze 'special area' is de beursorganisator een samenwerking aangegaan met het Parketblad, een vakbladtitel van Sanders Media. In het parketpaviljoen krijgen exposanten enkele vierkante meters ruimte om hun jongste innovatie te presenteren. Verder wordt dagelijks een happy hour georganiseerd en worden goodie bags uitgedeeld. "Alles draait hier om dat herkenbare, echte houtgevoel," zo stelt Mascha de Bruin, Head of Event van InCoDa, die in aanloop naar de beurs meer details bekend zal maken.

InCoDa verlengt voorts zijn samenwerking met het Platform Parketbranche voor het Nationaal Kampioenschap Parketleggen. Het kampioenschap gaat zijn alweer tweeëntwintigste editie beleven in Gorinchem. Marketingcoördinator Gerard van Muijden kondigt verder aan dat voor elke doelgroep die het vakevenement bedient in de brede woning- en projectinrichting, een eigen programma wordt opgesteld. "Hiermee waren we afgelopen editie al succesvol gestart en dit willen we graag verder uitbouwen voor aankomende editie."

InCoDa stond in eerste instantie gepland voor september van dit jaar, maar werd verplaatst naar 31 januari, 1 en 2 februari 2021 vanwege het coronavirus. Easyfairs meldt in dit verband vergevorderd te zijn met zijn voornemen om al zijn events corona-proof te maken, veronderstellend dat de anderhalvemetersamenleving voorlopig de norm blijft. Het protocol om vakbeurzen weer open te stellen, zodat professionals weer veilig en verantwoord naar vakbeurzen mogen, is al ingediend bij het ministerie van Economische Zaken. De eerste gesprekken met Den Haag hebben inmiddels plaatsgevonden. De beursorganisator verwacht binnenkort meer duidelijkheid en neemt dan contact op met alle betrokkenen. Meer informatie over de beurs is te vinden op www.interieurcollectiedagen.nl.

(Vloerenplein, 19-06-2020)

INTR. te gast bij COREtec in Waregem

Decor TeneguiaDecor Teneguia uit de COREtec Stone-collectie CERAtouch.
Bezoek-van-INTR-aanBezoek van INTR. aan COREtec werd afgesloten met een gezellig diner. Rechts in het midden Jan Dossche, met schuin tegenover hem Harry Elshof.

De directie van groothandel INTR., aangevoerd door Harry Elshof, was afgelopen dinsdag te gast op het Europees hoofdkwartier van COREtec in Waregem. Dit naar aanleiding van de 'Open Days' die het vloerenmerk van USFloors op poten heeft gezet. Jan Dossche, President USFloors International, nam de rol van gastheer op zich. De betrokkenen zeggen terug te kijken op een zeer interessante namiddag, die werd gevolgd door een gezellig diner.

"Opnieuw laat USFloors haar succesvolle innovatiekracht zien. Een jaar na introductie is de acceptatie en verkoop van de COREtec Naturals overweldigend in de Nederlandse markt," zo steekt Harry Elshof bevlogen van wal. "Nu wordt de collectie en presentatie van Authentics by COREtec met enthousiasme ontvangen en na de vakantieperiode verschijnt opnieuw een revolutionair vloerproduct COREtec Stone. Een volledig nieuw product als alternatief voor keramische vloeren. Indrukwekkend zijn de voordelen van COREtec Stone ten opzichte van de traditionele keramische tegels, maar juist COREtec is bekend vanwege haar vele productvoordelen en fantastische decoren."

Elshof kreeg tevens te horen dat er ook voor 2021 al een indrukwekkend te noemen programma van vernieuwingen in ontwikkeling is. De directeur van INTR. beschouwt COREtec als van groot belang voor de markt en voor de verdelers. "Zij zijn in staat de vloerenbranche revolutionair vorm te geven. Als verdeler waarderen wij ook zeer de logistieke prestatie. Gezamenlijk zorgen wij ervoor, dat voorraden op peil zijn en blijven, ondanks de afgelopen 'Corona' periode."

Jan Dossche dankte Elshof vervolgens hartelijk voor de mooie en lovende woorden. "Ik wil graag op mijn beurt INTR. en in het bijzonder het vroegere Bosgoed-team bedanken om als overtuigde 'early believers' COREtec in de Nederlandse markt te zetten." De President USFloors International beklemtoonde dat COREtec gezien wil worden als dé architect van deze nieuwe categorie vloeren. "Die boodschap brengt INTR. als geen ander, via hun klantennetwerk, over aan de Nederlandse particulier. De exponentiële groei, onze uitstekende leverservice, de constante innovatie, ik kan het alleen maar beamen en toewijzen aan het succes van een geslaagd partnership!"

(Vloerenplein, 19-06-2020)

Glamour bij Hamat

GlamourGlamour wordt aangeprezen als 'soft and smooth'.Hamat brengt zijn Glamour onder de aandacht, een schoonloopmat die met zijn aansprekende kleuren en gunstige eigenschappen breed is toe te passen. Door het zachte poolmateriaal heeft de Glamour niet alleen een luxe uitstraling, maar neemt hij ook heel veel vocht op. Met keuze uit de tinten Taupe, Turquoise, Anthracite, Grigio en Bordeaux is de mat een aanbevolen oplossing voor tal van entrees, zo stelt de leverancier in Genemuiden.

Het poolmateriaal is honderd procent polyester, de backing van vinyl. Het totaalgewicht bedraagt circa 3350 gram per vierkante meter. De matten meten 40 bij 60 centimeter, 60 bij 80 centimeter, 80 bij 120 centimeter. Meer informatie is te vinden op hamat.com/flooring/538-glamour/.

(Vloerenplein, 19-06-2020)

Interfloor brengt Montova-SDN & Savona-SDN

Montova-SDNMontova-SDN is een luxe kamerbrede vloerbedekking met een chique gesneden pool.
Kleurenpalet-Savona-SDNHet kleurenpalet van Savona-SDN is geïnspireerd op de natuur.

Interfloor lanceert momenteel de als elegant en prijsbewust aangeprezen tapijtcollectie Montova-SDN. "De tapijtpolen van deze frisé staan vrijwel rechtop waarbij de mooie volle tinten goed tot hun recht komen en bij gebruik een gemêleerd uiterlijk met levendige oppervlaktestructuur ontstaat door verschillen in lichtinval," zo schetst de leverancier in Zwartsluis. Dankzij de SDN-garens is ook deze collectie bijzonder vlekbestendig, eenvoudig te reinigen en voorzien van de talrijke voordelen van Solution Dyed Nylon, waaronder een jarenlang fraai uiterlijk. "Doordat er bij de productie en installatie van Solution Dyed Nylon-tapijt weinig afval is en er veel minder water wordt gebruikt dan bij de stukverf methode speelt dit tapijt tevens in ons streven vloeren op de markt te brengen met een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk. Tapijt van dit krachtige garen is een uitstekende duurzame investering met oog voor mens en milieu."

Montova-SDN is verkrijgbaar in niet minder dan zeventien modieuze unikleuren. Van koolzwart tot parelmoerwit, toepasbare greiges en beiges en uitgesproken tinten als Monarch Orange en Vintage Blue. Het tapijt wordt ook aangeraden voor de toepassing van vloerkleed op maat. Hij is bedoeld voor intensief woongebruik en licht projectgebruik.

Evenzo nieuw bij Interfloor is de tapijtcollectie Savona-SDN, die in de markt wordt gezet als 'het overvloedige zusje' van bovengenoemde. Een gesneden pool van krachtige SDN-garens, zo verklaart de leverancier, maar dan nog eens extra chique en extra compact. "Een kamerbrede vloerbedekking voor wie op zoek is naar fenomenaal comfort en een ultiem weelderig gevoel, dit in combinatie met een voortreffelijke duurzaamheid en uitmuntende prestaties," zo klinkt de enthousiaste aanprijzing van Interfloor. Het tapijt ontleent veel van zijn gunstige eigenschappen aan de duurzame Solution Dyed Nylon-garens en een poolgewicht van niet minder dan 1650 gram per vierkante meter.

De collectie is verkrijgbaar in een dertiental op de natuur geïnspireerde uni kleuren, toepasbaar voor uiteenlopende interieurstijlen. Savona-SDN is geschikt voor intensief woongebruik (inclusief trappen) en tevens zwaar projectmatig gebruik. Interfloor oppert dat Savona-SDN met zijn hoge poolinzetgewicht en compacte structuur ook als karpet op maat het nodige comfort zal bieden in een ruimte met een gladde vloer. Het tapijt is ingeschaald in comfortklasse 5, de hoogste.

Gelijktijdig met de introductie van beide SDN-tapijtkwaliteiten verstrekt Interfloor geactualiseerde folders 'Solution Dyed Nylon', zo nodig met nieuwe displays. Zijn collectie telt inmiddels liefst twintig van deze kwaliteiten.

(Vloerenplein, 17-06-2020)

Interzum rolt rode loper uit voor vloeren

Interzum-2021Interzum 2021 laat een begerig oog vallen op de vloerenbranche. (foto: Koelnmesse)De Keulse beurs Interzum, die rust op de pijlers van enerzijds toeleveringsproducten aan de meubelindustrie en anderzijds interieurbouw, gaat een poging doen om die tweede pijler te versterken met een productsegment hedendaagse vloerbedekkingen. De beursorganisatie kondigt dan ook aan zich voor de komende editie, in mei 2021, sterker te gaan richten op vloerenfabrikanten.

Een aantrekkelijke gezamenlijke stand dient Duitse en internationale ondernemingen in dit segment een podium te bieden om hun producten te tonen. "We richten ons aan bezoekerszijde specifiek op vloerenleggers, ambachtsmensen, projectinrichters en architecten," verklaart Maik Fischer, directeur Interzum. "Immers, bijna een derde van onze beursbezoekers behoort tot deze beroepen. Bovendien verzekeren onze exposanten ons te beschikken over een juist voor deze klantenkring snel groeiende aantrekkingskracht."

Op de vorige editie van de beurs, in 2019, werden zo'n 75.000 bezoekers geturfd, waarvan zowat drie van de tien werkzaam zijn in interieurbouw en winkelinrichting, het timmerbedrijf en de interieurinrichting. Interzum trekt de conclusie daarmee een van de meest populaire hotspots voor vloerenleggersbedrijven en vloerenspeciaalzaken te zijn. De doelgroepenanalyse voor specifiek vloerbedekking zou bovendien aantonen dat terwijl in 2017 nog elke vierde exposant met belangstelling voor vloeren- en parketleggers meende deze bezoekersdoelgroep adequaat te hebben bediend, dit in 2019 was gestegen tot elke tweede.

Het speciale beursonderdeel vloerbedekking, 'interzum flooring' gedoopt, wordt in Keulen ondergebracht bij het productsegment 'Materialen & Natuur' waar de nadruk wordt gelegd op allerlei ecologische zaken en technische innovaties. Interzum hoopt daar op 'enerverende' presentaties met parket en massieve houten vloeren, kurk, elastische vloerbedekkingen alsook LVT/designvloeren en laminaat.

Wat langer geleden speelde Interzum overigens een toonaangevende rol als de wereldwijd grootste vakbeurs voor de parketindustrie. In de jaren na 2000 trok met name Domotex de positie van meest prominente parket- en laminaatbeurs resoluut naar zich toe en had Interzum het nakijken.

(Vloerenplein, 15-06-2020)

Nieuwe commercieel manager voor INTR.

Jacob-MinkJacob Mink.Bij INTR. gaat Jacob Mink per 1 augustus a.s. aan de slag als commercieel manager. Hij wordt verantwoordelijk voor het langdurige commerciële beleid en de key-accounts van de landelijk opererende groothandel. Mink heeft ruime ervaring in de woninginrichting, meubel- en retailbranche. Hiervoor was hij werkzaam als business development manager en formulemanager bij Concept & Companies (onder andere bekend van de formule Colors@Home).

INTR. laat weten zich te verheugen op de uitbreiding van zijn team met een ambitieuze salesprofessional als Jacob Mink en stelt dat aldus weer een nieuwe impuls wordt gegeven aan de organisatie. "INTR. is momenteel volop in beweging en verwacht in de komende periodes nog veel nieuwe introducties te doen op product- en serviceniveau," zo kondigt de in Deventer gevestigde onderneming aan.

(Vloerenplein, 15-06-2020)

Forbo brengt consumentencollectie Allura

Allura-charcoalToepassing van Allura in een 'charcoal'-dessin.Forbo Flooring brengt de nieuwe pvc-strokencollectie van Allura op de markt voor thuisgebruik. De reeks is voorzien van natuurgetrouwe hout- en steenlooks. Een aantal dessins is ook verkrijgbaar in loslegvariant, die de koper thuis (na advies van de woninginrichter) eenvoudig zelf kan installeren. De collectie bestaat uit vierentwintig ontwerpen in diverse formaten, zoals extra lang, extra breed of tegels. De Allura-stroken met v-groef kunnen voorts in diverse patronen worden gelegd, zoals Hongaarse punt of visgraat. Elke strook kent bovendien zijn gelijke niet en heeft een natuurlijk reliëf.

Allura is geschikt voor vloerverwarming, eenvoudig te reinigen, geluiddempend en uitgerust met een PUR-finish toplaag tegen krassen en slijtage. De ftalaatvrije collectie wordt in Nederland geproduceerd. Via de Forbo Vloerplanner op de website van de fabrikant kan de consument overigens alvast beoordelen hoe de vloer er bij hem thuis uit komt te zien. Eerder dit jaar introduceerde Forbo zijn Allura-collectie voor de projectmarkt, waarover op deze site een stukje is verschenen op 12 februari jl.

(Vloerenplein, 15-06-2020)

Tips van Tarkett voor veilige werkvloer

BewegwijzeringstegelBewegwijzeringstegel 'DESSO Icons' van Tarkett.Tarkett heeft een aantal tips in petto om duidelijkheid te scheppen op de (werk)vloer, nu steeds meer organisaties hun kantoren weer openen voor het personeel. Dit gebeurt weliswaar met de nodige restricties en voorzorgsmaatregelen - zoals daar zijn afzetlinten, stickers en banners die oproepen om de anderhalve meter afstand en dergelijke in acht te nemen - maar de combinatie van al deze verschillende communicatiemiddelen kan leiden tot verwarring onder de medewerkers, zo wil de leverancier van vloerbedekkingen gewaarschuwd hebben.

Aangezien het van belang is om mensen te begeleiden in een gebouw, adviseert Tarkett om te beginnen om gebruik te maken van bewegwijzering. "Dit helpt bij social distancing, geeft duidelijkheid en geeft medewerkers een gevoel van veiligheid. In (smalle) gangen kan bijvoorbeeld zoveel mogelijk eenrichtingsverkeer worden aangehouden. Daarnaast kunnen er ook 'voorrangssituaties' gecreëerd worden bij drukbezochte punten in het kantoor, zoals de receptie of koffiehoek. Op die manier kan iedereen op gepaste afstand door het gebouw bewegen, zonder hierbij de richtlijnen uit het oog te verliezen."

Een tweede tip betreft kleuren, materialen en patronen, die immers een sterke invloed hebben op de beleving van een ruimte. Tarkett stelt vast dat veel bedrijven gebruik maken van vloermarkeringen in de vorm van stickers, om zo op anderhalve meter afstand van elkaar te blijven. "Stickers zijn een relatief gemakkelijke optie, echter is er ook een duurzamer en verfijnder alternatief," zo stelt de leverancier. "Veel kantoorpanden beschikken over modulaire tapijttegels met vaste afmetingen. Een tapijttegel is eenvoudig te vervangen. Daarom heeft Tarkett – door de huidige situatie – tapijttegels met daarin een pijl ontwikkeld. Deze bewegwijzeringstegel is volledig modulair en kan in iedere richting wijzen. Zo blijven, ook in een specifieke routing, de looprichtingen duidelijk."

Ten derde is sturing mogelijk door de inzet van looplijnen. "Door middel van kleur, textuur of belichting kan er een looppad gesuggereerd worden in de vloer. Op deze manier worden mensen onbewust aangespoord om een bepaalde kant op te lopen. Ook kan er gebruik gemaakt worden van de legrichting om een ruimte optisch groter te laten lijken. Met stroken of banen in de lengte oogt een ruimte bijvoorbeeld langer," zo oppert Tarkett. "Organisaties die hun kantoren gaan herinrichten kunnen hier hun voordeel mee doen. Wanneer een ruimte te smal aanvoelt, kan de vloer in de breedte worden gelegd, dit geeft een ruimtelijk gevoel waardoor mensen het niet als benauwend ervaren om langs elkaar heen te lopen volgens de 1,5-meter-norm."

(Vloerenplein, 15-06-2020)

Interfloor introduceert Living Stone

Marmer-betondessinMarmer-betondessin.
Mediterraan tegeldessinMediterraan tegeldessin.

Nieuw bij Interfloor is Living Stone, voorgesteld als een hoogwaardige PVC vinylvloer die design, comfort en duurzaamheid voorop stelt en de aandacht weet te trekken met zowel een marmer-betondessin als een mediterraan tegeldessin.

De vloer met het gemêleerde marmereffect geldt als een tijdloze maar stijlvolle variatie op de moderne betonlook. Hij laat zich in tal van woonstijlen toepassen en is verkrijgbaar in een kwartet natuurlijke tinten. De mediterrane tegel is daarentegen een stuk extravaganter en komt dan ook tot zijn recht in de woonstijl 'Bohemian'. De vloeren zijn voorzien van een sprekend geometrisch patroon met vintage tintje en worden aanbevolen als decor voor een Zuid-Europese sfeer. Deze is verkrijgbaar in drie naturelle kleurcombinaties.

De leverancier in Zwartsluis omschrijft Living Stone als een comfortabele vinylvloercollectie met compacte rug voor extra demping en leggemak. Met een geluidsreductie van 16db wordt hij aanbevolen voor alle kamers in huis, van slaapkamer tot keuken en van inloopkast tot sanitaire ruimte - dit mede dankzij zijn vochtbestendigheid. De toepassing is zwaar woongebruik, tevens licht projectgebruik.

De slipbestendige en eenvoudig te onderhouden kwaliteit is uitgerust met een 'Extreme Protection'-toplaag met gepatenteerd 'Mat Effect', een extra oppervlaktebehandeling met een fraaie, natuurlijke uitstraling. Hij is bovendien geproduceerd met ftalaatvrije technologie en kent lage VOC-emissiewaarden.

(Vloerenplein, 12-06-2020)

Studie: 'Renovatie vloer beter voor milieu'

Het-renoveren-in-plaatsHet renoveren in plaats van vervangen van houten vloeren zorgt volgens het Zweedse onderzoek voor een CO2-voetafdrukvermindering van 78 procent.
Het-opnieuw-afwerkenHet opnieuw afwerken van elastische vloerbedekkingen kan tot 92 procent vermindering van de CO2-voetafdruk opleveren vergeleken met vervanging. (foto's: Bona)

Een recent onderzoeksverslag van het Zweedse milieu-instituut IVL bevestigt dat het opnieuw afwerken van houten en elastische vloeren duurzamer is vanuit milieu-oogpunt dan het geheel vervangen van de vloerbedekking. Het verslag van het onderzoek, dat werd uitgevoerd met (financiële) input van Bona, meet een CO2-voetafdrukvermindering van 78 procent bij het opnieuw afwerken, in plaats van vervangen, van houten vloeren. Elastische vloerbedekkingen een make-over geven kan tot 92 procent vermindering van de ecologische voetafdruk opleveren versus vervangen. Bovendien blijkt uit het rapport dat door houten en elastische vloeren opnieuw af te werken, een besparing van minimaal 90 procent op het gebruik van hulpbronnen wordt gerealiseerd, waaronder transport, elektriciteitsverbruik, verbruiksgoederen en materialen.

Jaarlijks wordt in Zweden 25 miljoen vierkante meter aan houten en elastische vloeren vervangen in openbare en zakelijke gebouwen. Het IVL-onderzoek 'Increasing resource efficiency in the Swedish flooring industry through floor refinishing' toont aan dat het nogmaals afwerken van deze vloeroppervlakken een aanzienlijke vermindering van de CO2-voetafdruk kan opleveren, besparen op hulpbronnen en bijdragen aan een circulaire economie in vergelijking met bouwmaterialen.

"Vandaag de dag moet alles nieuw en fris zijn. De verkoop van nieuw materiaal voor de bedekking van de vloer wordt in stand gehouden door het lineaire bedrijfsmodel dat we heden in de bouwsector kennen, en het opnieuw afwerken wordt vaak als lastiger ervaren," zo verklaart Maria Ahlm, de aan het IVL verbonden auteur van het rapport. "Onze analyse en definitieve routekaart ondersteunen evenwel dat het renoveren van vloeren, naast de afname van de CO2-voetafdruk, een haalbaar alternatief is om de efficiëntie in de benutting van hulpbronnen in de Zweedse vloerenbranche te verhogen."

"Dit onderzoek levert een totaalbeeld en is een tastbaar bewijs dat het opnieuw afwerken van een elastisch of houten vloeroppervlak duurzamer is dan vervanging, terwijl het de uitstraling van een vloer verbetert," stelt Björn Johansson, die bij Bona de functie van 'global environmental manager' heeft. "Bona ontwikkelt al ruim honderd jaar producten en systemen die een duurzamere oplossing voor vloerrenovatie bieden. Dat dit onderzoeksverslag de voordelen van het Bona-systeem staaft, is voor ons een bevestiging."

De studie werd in een periode van twaalf maanden uitgevoerd, met de nadruk op de Zweedse vloerenmarkt en bouwsector. Het eerste deel van het rapport neemt de milieu-impact van het opnieuw afwerken van houten en elastische vloeren onder de loep middels een levenscyclusanalyse. Het resultaat werd vergeleken met de impact van het vervaardigen en installeren van nieuwe vloeren in termen van klimaatverandering en gebruik van hulpbronnen. Daarnaast werd het resultaat gebruikt als bewijs voor een veronderstelling dat het renoveren van een vloer de impact van klimaatverandering kan verminderen en het gebruik van hulpbronnen sterk kan terugdringen in vergelijking met het maken en plaatsen van nieuwe vloeren. In het tweede deel van de studie werd een 'roadmap' ontwikkeld in de vorm van een strategisch plan om de gewenste resultaten vast te stellen en belangrijke handelingen te schetsen, om aldus de drempel te nemen die de huidige toestand onderscheidt van de gewenste. De roadmap is samen met belanghebbenden uit de vloerenindustrie ontwikkeld, waaronder materiaalleveranciers, eigenaren van onroerend goed, architecten en aannemers. Het Engelstalige onderzoeksrapport is te vinden op www.ivl.se.

(Vloerenplein, 12-06-2020)

Strijd tussen Britse rivalen laait op

tapi-carpets-crTapi Carpets wil over vijf jaar de toonaangevende vloerenverkoper van het Verenigd Koninkrijk zijn. (foto: Tapi Carpets)De aandeelhouders van Tapi Carpets, onder wie Lord Harris of Peckham, steken nog eens zestien miljoen pond in de Britse vloerenketen om deze bij te staan in zijn gevecht met rivaal Carpetright. Volgens nieuwsmedium Retail Gazette omvat het bedrag negen miljoen pond aan nieuw eigen vermogen en zeven miljoen aan krediet. Tevens heeft Tapi Carpets de ambitie uitgesproken om de komende vijf jaar de toonaangevende vloerenverkoper van het Verenigd Koninkrijk te worden.

De keten werd vijf jaar geleden opgericht door Martin Harris, de zoon van bovengenoemde oprichter van Carpetright, en is met inmiddels 137 winkels goed voor een jaaromzet van ruim honderd miljoen pond. Het bedenken en toepassen van innovaties, waaronder digitale initiatieven als videobellen met de winkel, moeten de doelstelling dichterbij brengen. Carpetright heeft overigens nog altijd ruim meer dan 300 verkooppunten in eigen land.

Afgelopen maand maakte Tapi Carpets al een herschikking van zijn managementteam bekend, waarbij James Sturrock, voormalig baas van matrassenverkoper Eve Sleep werd aangesteld als de nieuwe CEO en Martin Harris de overstap maakte naar de positie van directeur retail en vice-voorzitter van het bestuur. Lord Harris komt weer wat dichter bij het vuur te zitten, nu hij zijn eerste officiële rol bij Tapi Carpets op zich neemt in de hoedanigheid van directeur inkoop en onroerend goed.

(Vloerenplein, 10-06-2020)

Investeer in jong talent, vraagt INretail

Interieurvakman CampagnebeeldINretail vraagt bij monde van branchespecialist Wonen Bert-Jan van der Stelt opnieuw aandacht voor het belang van scholing en personeel. "Nu de omzet in de woonbranche weer aantrekt en zaken zich weer enigszins lijken te 'normaliseren', is het zaak om weer wat verder vooruit te kijken," zo stelt hij op de website van de brancheorganisatie. "We kampen immers in de branche al jaren met een tekort aan goed opgeleide medewerkers."

Twee zaken vragen specifiek de aandacht van de woonwinkeliers. Zo is er dringend behoefte aan stageplekken voor mbo'ers die een woongerelateerde opleiding volgen zoals interieuradviseur en verkoper wonen. Bedrijven die ruimte hebben voor een stagiair wordt verzocht hun vacature te melden op www.stagemarkt.nl of direct bij een decaan van een plaatselijke ROC of bij de vakschool HMC (Hout- en Meubileringscollege) in Rotterdam en Amsterdam.

Voorts herinnert INretail eraan via de campagne Interieurvakman m/v bezig te zijn om het aantal BBL-opleidingen voor de ambachtelijke functies in de woonbranche te vergroten. Dit betreft de opleiding woningstoffering op het Summa College in Veldhoven en de opleiding keukenmonteur op het ROC in Tilburg. Beide scholen willen vanaf het nieuwe schooljaar starten met deze opleiding en zijn nog op zoek naar studenten. Wie iemand kent die graag via een leer-werk-constructie bij diens bedrijf wil starten, wordt gevraagd contact op te nemen met Theo van Elk (06-50634053). "Nu investeren in jong talent betekent op de lange termijn dat je jonge talenten aan jouw bedrijf kan binden in het begin van hun carrière!" zo wil INretail nog eens onderstreept hebben.

(Vloerenplein, 10-06-2020)

Omzet groothandel plust in eerste kwartaal

cbs-logoIn het voorbije eerste kwartaal heeft de verzamelde groothandel 2,2 procent meer omzet behaald dan in dezelfde periode een jaar eerder, zo meldt het CBS vandaag. Binnen de groothandel behalen handelaren in voedingsmiddelen de grootste toename van de omzet in het eerste kwartaal, te weten 5,8 procent meer. De sector non-food boekt een meer bescheiden plus van 2,5 procent.

Binnen de non-food moet de groothandel in kleding en schoenen daarentegen 2,7 procent omzet prijsgeven. De in bouwmaterialen gespecialiseerde groothandel noteert 7,2 procent meer omzet in de eerste drie maanden van het jaar.

In deze cijfers zijn de gebeurtenissen rondom het coronavirus nog niet of nauwelijks zichtbaar volgens het CBS. Dit zou onder meer blijken uit het aantal faillissementen onder groothandelaren, dat in deze periode op het laagste niveau sinds het begin van de meting ligt. De effecten van de coronacrisis en de bijbehorende maatregelen zijn vooral zichtbaar geworden in het ondernemersvertrouwen, dat aan het begin van het tweede kwartaal stevig onderuit is gegaan. Groothandelaren zijn in het tweede kwartaal vooral somber over de omzetverwachting voor de komende maanden en geven daarnaast aan minder personeel nodig te hebben in het tweede kwartaal.

(Vloerenplein, 10-06-2020)

Rabo voorziet naar verhouding milde krimp

rabo-logoHet bruto binnenlands product (bbp) van Nederland krimpt dit jaar met 5,7 procent, zo raamt de onderzoeksafdeling van de Rabobank, om in 2021 weer met 2,9 procent te herstellen. De onderzoekers betitelen hun verwachtingen voor dit jaar als 'relatief mild' vergeleken met andere landen in de eurozone. Dit komt door een minder strenge lockdown en een goede uitgangspositie, waaronder een hoge mate van digitalisering en gezonde overheidsfinanciën. Anderzijds is het verwachte herstel vanaf de tweede helft van dit jaar gematigder dan dat in onze buurlanden. Deels is dit een logisch gevolg van de minder diepe val aan het begin van de coronacrisis. Maar het komt ook doordat Nederland relatief kwetsbaar is voor vraaguitval uit het buitenland.

Nadat de Nederlandse economie in het eerste kwartaal per saldo een krimpje van 1,7 procent (kwartaal-op-kwartaal) had genoteerd, voorziet de bank voor het tweede kwartaal een dip in het bbp van 8 procent. Het dieptepunt in de bestedingen van consumenten wordt evenzo bereikt in het tweede kwartaal, in de maanden dat een deel van de gebruikelijke uitgaven eenvoudigweg onmogelijk is door de lockdown. Daaronder bestedingen in horeca, tankstations, op evenementen en bij reisbureaus. Versoepeling van de lockdown-maatregelen leidt volgens de bank tot enig, maar niet volledig, herstel in de tweede helft van het jaar. 'Social distancing' en onzekerheid bij huishoudens over de economie en hun eigen financiële toekomst zetten immers nog steeds een rem op de uitgaven van consumenten. Al met al verwachten de onderzoekers, met de nodige slagen om de arm, dat Nederlandse huishoudens dit jaar zo'n 7 procent minder zullen uitgeven dan vorig jaar.

Economische-verwachtingen-NLEconomische verwachtingen voor Nederland. (bron: CBS, RaboResearch)

De diepste dip dit jaar is gereserveerd voor de horeca, die naar schatting 41 procent zal inleveren ten opzichte van een jaar terug. Voor de handel (groot- en detailhandel in food en non-food) verwacht de bank voor het gehele jaar 2020 een krimp van 7 procent. In de non-food detailhandel krijgen met name kleding- en schoenenwinkels en warenhuizen harde klappen. Online verkopen kunnen dit gedeeltelijk opvangen, maar zeker niet helemaal.

Voor de industrie wordt een voorzichtig herstel in het laatste kwartaal van dit jaar voorzien. In het kwartaal dat daaraan vooraf gaat wordt het dieptepunt verwacht, doordat veel orderportefeuilles met vertraging leeglopen. Al met al zal de industrie in 2020 naar verwachting met 10 procent krimpen.

In het eerste kwartaal van dit jaar liet de bouw nog een groei van 6 procent zien ten opzichte van het laatste kwartaal van 2019. Deze laat-cyclische sector (waar de economische gevolgen van de coronacrisis dus pas later merkbaar worden) zal pas vanaf de zomer te maken krijgen met een vermindering in activiteit. Deels doordat investeringen in (nieuwe) huisvesting door de toegenomen onzekerheid worden uitgesteld, waardoor de orderportefeuilles langzaam teruglopen, in hogere mate echter vanwege de stikstofproblematiek die in mei vorig jaar begon. Hierdoor zijn er minder vergunningen verleend, wat de bouw en dan met name de infrasector parten gaat spelen. De Rabobank verwacht dat de bouw in 2020 met 5 procent zal krimpen.

(Vloerenplein, 08-06-2020)

DDW anno 2020: studio expo's en online

ddw20-logoDutch Design Week (DDW) gaat dit jaar door, van 17 t/m 25 oktober in Eindhoven, maar in een aangepaste vorm. Het evenement belooft een combinatie te worden van een fysiek en een online festival, waarbij 'matchmaking' voor de ontwerpers centraal staat. In de vorm van vooraf geplande studio expo's zijn ontwerpers door een geselecteerd publiek te bezoeken. Daarnaast zal het nodige digitaal worden opgetuigd voor het bredere publiek.

studio-rive-roshanStudio Rive Roshan op DDW19. (foto: Max Kneefel)Een gangbare DDW, met meer dan 350.000 bezoekers, grote centrale locaties en diverse georganiseerde vervoersopties, wordt op basis van de huidige omstandigheden niet realistisch geacht. Hetgeen betekent dat DDW20 geen 'live' publieksevenement kan zijn. Zodoende ontwikkelde de organisatie samen met de ontwerpers een scenario voor een compacte 'live' DDW.

Voor de fysieke variant focust men op een model van studio expo's, gericht op ontmoetingen tussen de deelnemende ontwerpers en professionele bezoekers. Deelnemers kunnen zich vanaf medio deze maand aanmelden. Na goedkeuring kunnen zij in de betreffende week de deuren van hun eigen studio openen of participeren op een andere beschikbare locatie, enkel voor bezoek op afspraak.

Tevens worden alle deelnemers (ook zij die niet fysiek in Eindhoven aanwezig zijn) met een virtuele deelname zichtbaar op een verbeterd digitaal DDW-platform, met bijvoorbeeld virtuele DDW Talks, livestreams, video's en zo meer. Exacte protocollen voor een verantwoorde omgang met het bezoek worden nog uitgewerkt.

(Vloerenplein, 08-06-2020)

Oostenrijk en Zwitserland voelen lockdown

branchenradar-logoAls gevolg van de gedwongen 'shutdown' van tal van onderdelen van de economische infrastructuur, voorziet marktonderzoekbureau Branchenradar.com klaarblijkelijk beperkte dalingen van de omzet van vloerenfabrikanten in zowel Oostenrijk als Zwitserland. In eerstgenoemde land bedraagt de omzetdaling in 2020 naar schatting zo'n 3,6 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. Alle productgroepen worden waarschijnlijk negatief geraakt. Bovendien zal de opleving het komende jaar traag verlopen. Zoals het er nu naar uitziet komt het in 2021 tot weinig meer dan een consolidatie (een plusje van 0,4 procent) op het niveau van 2020. In 2019 boekte de branche als geheel nog een vooruitgang van 2,0 procent.

In Zwitserland zal de positieve ontwikkeling van de afgelopen jaren naar verwachting van de onderzoekers dit jaar eveneens in het rood keren. Voor de vloerenmarkt als geheel wordt een omzetdaling van 1,6 procent in vergelijking met het voorgaande jaar ingeschat. Wellicht zullen niet alle productgroepen nadelig worden beïnvloed. Elastische vloerbedekkingen en designvloeren/lvt zouden volgens de onderzoekers aan krimp kunnen ontsnappen door substitutie van andere productgroepen. Vooral parket zou dan onder grote druk kunnen komen te staan. Voor 2021 wordt voor het geheel nog een krimpje van 1,0 procent voorzien. In 2019 waren de inkomsten van de vloerenfabrikanten met 1,5 procent toegenomen in het land.

(Vloerenplein, 08-06-2020)

COREtec in nieuwbouwwoning Rotterdam

Visgraat-van-COREtec-abVisgraat van COREtec komt goed tot zijn recht in deze trendy en ruime woonkamer in een Rotterdamse nieuwbouwwoning.USFloors stuurt een paar fraaie foto's op van een geslaagde toepassing van zijn COREtec-vloeren in de nieuwbouwwoning van een Rotterdams koppel. Deze Adriana en Henk waren voor de realisatie van hun nieuwe onderkomen in zee gegaan met het aannemersbedrijf Arslan ter plaatse, dat hen voor de inrichting direct kon doorverwijzen naar zijn eigen woonwinkel Arslan Wonen. De heer Bhadjan van het bedrijf adviseerde het stel te kiezen voor de kwaliteit van COREtec, meer specifiek de nieuwe COREtec Naturals Herringbone-collectie. Niet minder dan 97 vierkante meter visgraat was nodig voor de inrichting van de nieuwe woonkamer. Adriana en Henk zijn in hun sas met de aanschaf en evenzo met de bijhorende schoonmaakproducten waar zij de vloer mee onderhouden. "Wij hebben de vloer nu acht maanden en hij lijkt nog gloednieuw." Ze zouden het vloerenmerk, kortom, zonder meer aanbevelen aan vrienden, kennissen en relaties.

(Vloerenplein, 05-06-2020)

DSM introduceert tapijtcollectie Again

Toepassing-van-AgainToepassing van Again-tapijt van DSM-Niaga in spreekwoordelijk groen kantoor.Niaga, een merk van Koninklijke DSM in Geleen, heeft gisteren de tapijtcollectie 'Again' gelanceerd. Het product wordt voorgesteld als een met het oog op circulariteit ontworpen kamerbreed tapijt dat voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen voor projecttapijt. Toe te passen in met name kantoren, maar evenzo in het hospitality-segment. Ook de naam van de collectie is geheel en al circulair: Niaga achterstevoren gelezen, dat op zijn beurt al een omkering van Again was. (Zie ook het nieuwsitem 'DSM en Niaga bundelen krachten' van 21-07-2014).

Bijzonder vooral is dat hij is gemaakt van gerecyclede materialen en na gebruik kan worden gerecycled tot nieuw tapijt. In plaats van te worden verbrand of op de vuilstort te belanden dus. Again bereikt de doelstelling van circulariteit aan de hand van Niaga-technologie. Hij bevat slechts twee materialen, polyamide 6 en polyester. De gepatenteerde 'click-unclick'-lijm maakt de cruciale scheiding van rug en pool mogelijk vanaf een bepaald temperatuurniveau. Door het modulaire ontwerp kunnen de materialen steeds weer worden teruggewonnen, gerecycled en hergebruikt. Again is vrij van zowel vluchtige organische stoffen als giftige vlamvertragers en geeft ook niet de kenmerkende 'geur van nieuw tapijt' af. Hij is bovendien uitgerust met een in kantooromgevingen gewaardeerde akoestische backing. Er is keuze uit vijfentwintig kleuren.

De activiteiten van DSM-Niaga richten zich naar eigen zeggen op producten die zijn (her)ontworpen en vervaardigd op basis van de principes van eenvoud, schone materialen en omkeerbare verbindingen. Tot deze 'ontwerpen van de toekomst' die afval uit de weg ruimen en waardevolle bestanddelen niet verloren laten gaan, behoren, naast tapijt, ook matrassen en meubelpanelen en meer dat op stapel staat. DSM-Niaga werkt daarvoor samen met diverse partners.

(Vloerenplein, 03-06-2020)

Tapijten met 'fluweel look' bij Headlam

HoneyHoney.Nieuw bij Headlam zijn de Honey en de Genua, beide aanvullingen op het assortiment tapijten met de trendbestendige look van fluweel, al welbekend van de items Fluweel (2018) en Amore (2019). De nieuwkomers worden getypeerd door een subtiele vleug. De Genua heeft een iets meer robuuste uitstraling door de gemêleerde pool. De Honey daarentegen is zacht van uitstraling, wat kan worden versterkt door te kiezen voor een overeenkomstige tint uit het beschikbare palet.

De Honey is een vierhonderd centimeter breed tapijt met korte pool, zachte touch en meer subtiele vleug. Zijn kleurenpalet is conform de jongste trends, met soft-groentinten en poeder-schelp-nuances en evenzo stevigere kleuren als Blue Night, Elephant en Dark Night. Alle kleuren waarbij de vleug mooi tot zijn recht komt, zo stelt de groothandel. De Genua wordt voorgesteld als een polyamide tapijt met een fijne frisépool in subtiele ton sur ton kleurnuances. Een dergelijk product is zeer sterk, vervuilt niet snel, plet minder, heeft een zeer lange levensduur en geldt als uitermate trapgeschikt. De stalen van dit item worden de komende weken door de vertegenwoordigers van Headlam uitgereden.

(Vloerenplein, 03-06-2020)

Uzin Utz Nederland brengt UZIN PE 650

UZIN-PE650UZIN PE 650, een nieuwe 1-component Flex-egalisatieprimer.UZIN, een merk van Uzin Utz Nederland, breidt zijn productassortiment voor de voorbereiding van de ondergrond uit met de UZIN PE 650. Deze cementgebonden dispersievoorstrijk/schraplaag kenmerkt zich volgens de leverancier uit Haaksbergen door een zeer snelle droging, flexibiliteit en een uitstekende hechting op de ondergrond. De 1-component primer wordt door zijn flexibele en sneldrogende eigenschappen zeer geschikt geacht voor renovaties. "Dit stelt de verwerker in staat om snel te werken op kritieke ondergronden, door met slechts één handeling drie stappen te nemen: hechting op de ondergrond, vullen van oneffenheden in de ondergrond en de hechting voor de egalisatie," aldus Tom Borggreve, hoofd productmanagement.

UZIN PE 650 wordt aanbevolen voor gebruik op vooral problematische oude ondergronden, bijvoorbeeld tegelvloeren, houten ondergronden of stevig hechtende, waterdichte lijm of resten egalisatie. De waterhoeveelheid kan worden aangepast aan de situatie zodat de materiaaldikte kan worden ingesteld. UZIN PE 650 kan zowel met een roller als vlakspaan worden aangebracht in laagdiktes tot vier millimeter. Het nieuwe product is getuige Emicode EC 1 Plus zeer emissiearm.

(Vloerenplein, 03-06-2020)

Building Up: veilig terug naar de werkvloer

bu-logoOp initiatief van Progenta is het kennisplatform 'Building Up' in het leven geroepen. Op het platform delen wereldwijd samenwerkende vloerspecialisten op onafhankelijke basis hun kennis. Uitgangspunt is de vraag die bij onder anderen facilitymanagers leeft hoe gebouwen weer veilig en hygiënisch open kunnen gaan voor meer en meer publiek.

Aanleiding volgens de initiatiefnemer, een bedrijf dat al geruime tijd werkzaam is in vloeronderhoud, is de grote hoeveelheid informatie die rondgaat - "vaak nuttig, soms tegenstrijdig of onwaar" - over hoe om te gaan met hygiëne in gebouwen in tijden van corona. Met als sprekend voorbeeld de (on)mogelijkheden van het desinfecteren van vloeren. Marijn van Dijkhuizen van Progenta stelt vast dat er op dit terrein de nodige vragen leven bij verantwoordelijken. "Hoe pak ik dit nu aan en wanneer is, en blijft, het veilig genoeg voor de mensen die in steeds grotere aantallen weer gaan verblijven in mijn gebouw?"

Building-UpReden genoeg voor Progenta om met inmiddels bijna twintig internationale, gespecialiseerde partners de handen ineen te slaan om een onafhankelijk kennisplatform te realiseren voor deze dubbende facilityprofessionals. Partners zijn onder andere Interface, Nora, Kvadrat, Modulyss, EW Facility Services, DecoRad en FloorPro.

Building Up wil een bron van onafhankelijk advies zijn, met de nadruk op vloeren en meubilair. Het platform stelt een volledig overzicht te bieden van alle relevante kennis en mogelijkheden op dit gebied en welke stappen al of niet genomen kunnen of moeten worden. Alle gedeelde kennis wordt eerst op feitelijke waarheid getoetst, door bijvoorbeeld een chemicus. Daarbij worden adviezen gebaseerd op protocollen van het OSB en RIVM.

De kennis is gestructureerd verzameld en bereikbaar via www.buildingup.nl. Deze onderscheidt zachte, elastische, houten en natuurstenen vloeren. De site is zopas gelanceerd en belooft steeds de meest actuele inzichten en informatie te delen. Hij zal ook in het Engels en later meer talen beschikbaar zijn. De partners organiseren tevens een online seminar, waarop vloerspecialisten live hun kennis delen en vragen beantwoorden.

(Vloerenplein, 29-05-2020)

Contrastrijke CBS-cijfers detailhandel

Alles bij elkaar genomen heeft de detailhandel in april 'slechts' 1,5 procent minder omgezet dan in april vorig, zo blijkt uit cijfers van het CBS, met een 3,5 procent lager verkoopvolume. De uitkomsten voor de afzonderlijke sectoren lopen evenwel flink uiteen, en ook binnen de sectoren zijn de verschillen groot. Daarnaast is online ruim 62 procent meer omgezet, een record.

omzet-april-retail

De omzet van de winkels in non-food als geheel krimpt in april met liefst bijna 16 procent. De contrasten zijn echter groot. Het CBS constateert dat ook deze maand de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus een uiteenlopend effect hebben gehad. Zo trekken de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren de lijn van maart door en noteren de grootste omzetstijging (+25,6 procent) sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde cijfers in 2005. De bouwmarkten komen zelfs tot een plus van 34,3 procent. Ook de winkels in consumentenelektronica en witgoed behalen opnieuw een aanzienlijke omzetgroei.

De kleding- en schoenenwinkels daarentegen boeken een nog groter omzetverlies dan een maand eerder. Winkels in meubels en woninginrichting hebben eveneens minder omgezet (-8,2 procent), maar lijken de schade naar verhouding enigszins te beperken. Ook de winkels in recreatie-artikelen en de drogisterijen hebben minder omgezet dan een jaar eerder.

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in de vierde maand van het jaar ruim 6 procent meer omgezet, met overigens een bescheidener groei van het verkoopvolume van iets minder dan 3 procent. Verder stijgt de online omzet met 62,4 procent, een niet eerder opgetekende groei. Webwinkels boeken 52,4 procent vooruitgang, multi-channelers 75,7 procent.

De krimp van ruim 8 procent voor de winkels in meubels en woninginrichting in april volgt op een eerste kwartaal dat zij wisten af te sluiten met een beperkte groei van 1,2 procent (samengesteld uit januari +3,4 procent, februari +8,3 procent en maart -7,2 procent). De groei van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren (met inbegrip van de winkels in parket-, laminaat- en kurkvloeren) met ruim 25 procent in april komt bovenop een plus van 13,9 procent in het eerste kwartaal (samengesteld uit januari +5,5 procent, februari +11,3 procent en maart +23,4 procent).

(Vloerenplein, 29-05-2020)

Forbo Eurocol stelt DecoDesign voor

DecoDesignToepassing van DecoDesign op de vloer.Forbo Eurocol breidt de 'surface finishing'-productenlijn van Eurocol uit met DecoDesign. Dit betreft een decoratieve afwerking voor vloer en wand, op basis van een watergedragen acrylaatcoating die wordt opgespoten met SprayCoat. Met deze 'pixelspray', verkrijgbaar in drie kleuren, brengt de gebruiker zijn eigen dessin aan. In combinatie met de acht basiskleuren kan de klant kiezen uit veertien vastgestelde dessincombinaties. De leverancier uit Wormerveer oppert dat zijn nieuwe designproduct aantrekkelijk kan zijn voor de professionele projectinrichter, die een project dankzij de korte droogtijden in ruim een werkdag een make-over kan geven.

De verwerkingseigenschappen van het product heten prettig te zijn en het aanbrengen eenvoudig. De basiscoating 330 ColourCoat wordt eenvoudig aangebracht met een vachtroller. Na droging kan de tweede laag er direct overheen. Vervolgens wordt de coating opgespoten met 331 SprayCoat. De eindafwerking is een 2-componentenlaklaag, twee op de vloer, een op de wand. De tweede laag op de vloer kan direct aan het begin van dag twee worden aangebracht.

(Vloerenplein, 29-05-2020)

HydroTX van Rinos voor een schonere vloer

Vochtopname-van-een-entreemat-logoVochtopname van een entreemat met HydroTX (links) vergeleken met een gewone entreemat in een voetafdrukproef, zoals te zien in het filmpje."Als het buiten flink regent en er komen veel mensen binnen, worden op de vloer achter de entreemat tóch vaak natte voetstappen zichtbaar," zo schetst de fabrikant van entreevloerbedekking Rinos een welbekend probleem. "Harde of elastische vloeren kunnen hierdoor glad en gevaarlijk worden. Bovendien ziet het er onverzorgd en vies uit." Uit gesprekken van Rinos met facilitymanagers van grote kantoren bleek dat dit 'stempelen' het grootste praktische probleem is.

Als oplossing introduceert Rinos nu HydroTX. Deze textiele technologie zorgt ervoor dat entreematten drie maal zoveel vocht in de eerste paar stappen opnemen van de schoenzolen, in vergelijking tot conventionele matten. Dit is vooral handig, zo legt de specialist uit Genemuiden uit, doordat er in het interieur meestal geen ruimte is voor een loper van zes meter of langer.

Met HydroTX is het mogelijk om entreevloerbedekking te maken die geschikt is voor zwaar projectgebruik (klasse 33) en die voldoet aan de strenge brandveiligheidseisen (Cfl-s1 of Bfl-s1) voor projectvloeren.

Voor de oplossing van het 'stempelprobleem' werd samengewerkt met Hogeschool Saxion. Onderzoekers gingen terug naar de basis om een doorbraak in vochtabsorptie te realiseren. Uit testen blijkt dat honderd personen na een regenbui een liter water naar binnen lopen. Dit moet in een paar stappen worden opgenomen, terwijl vrijwel niemand zijn voeten veegt. Het vocht moet dus in een heel korte contacttijd worden opgenomen. De absorptiesnelheid is afhankelijk van zeer veel verschillende factoren, die door Saxion zijn samengevoegd in een fysisch model. Op basis hiervan is de HydroTX-technologie ontwikkeld.

HydroTX is binnenkort beschikbaar en wordt via producten van de vloerengroothandel op de markt gebracht. Meer informatie staat op de website www.hydrotx.eu. Een korte maar veelzeggende video over de werking van de technologie is te bekijken op YouTube - klik hier >>

(Vloerenplein, 27-05-2020)

Motto van Domotex 2021: Cover New Ground!

Beursorganisator Deutsche Messe acht de tijd rijp om mee te delen dat het team dat Domotex onder zijn hoede heeft "optimistisch blijft in deze uitdagende tijden en op volle kracht aan de slag is om de branche een eersteklas en veilig platform te bieden teneinde een forse opleving in het zakendoen mogelijk te maken." Kortom, de eerstvolgende editie van de internationale vloerenvakbeurs in Hannover stond en staat op de agenda voor 15 t/m 18 januari 2021.

domotex-2021

Sonia Wedell-Castellano, Global Director van Domotex, weet wel een verklaring voor bovengenoemd optimisme. "De Global Flooring Alliance, de vereniging van internationale vloerengroothandels, heeft in het eerste kwartaal van 2020 ondanks de corona-crisis een positieve gang van zaken achter de rug. En sommige exposanten hebben zelfs aangegeven dat ze onverwachte groei genereren als gevolg van het naar voren halen van openbare projecten." De directeur stelt overigens de veiligheid van haar gasten te kunnen waarborgen door het toepassen van de opvattingen van het Robert Koch Instituut ten aanzien van hygiëne en afstand houden.

Het motto van de beurs luidt deze keer 'Cover New Ground!', een aansporing om in tijden van het 'nieuwe normaal' nieuw terrein te ontginnen in de wereld van de vloerbedekkingen en legtechnieken. De drie geselecteerde facetten 'Balanced Living', 'Sustainable Living' en 'More than Floor' geven in dit opzicht de denkrichting aan.

Nieuw volgend jaar, naar eigen zeggen een uitkomst van lopend overleg met allerlei belanghebbenden, zijn zogeheten 'Flooring Parks', waar de specifieke segmenten van de textiele vloerbedekkingen (in hal 11) en de parketvloeren, het lvt & kurk & laminaat en de legtechnieken (in hal 12) elk hun eigen podium krijgen, met uitgelichte producten in interieuropstellingen en functionerend als trendshows. Exposanten die hun producten in deze setting willen laten zien, kunnen hun interieurontwerpen indienen en een gratis plek bemachtigen. Te midden van deze speciale zones krijgen exposanten bovendien 'zakelijke hubs' aangeboden, voorgesteld als een ontspannen omgeving waar fabrikanten en hun klanten tot overeenkomsten kunnen komen.

Ondernemingen kunnen vanaf nu hun vernieuwende ideeën in het kader van 'Cover New Ground!' indienen en zich inschrijven voor de 'Flooring Parks'. Meer informatie is beschikbaar op www.domotex.de/en/expo/keynote-theme/index-2. Gehandhaafd voor het segment van de handgemaakte tapijten is de uitreiking van de 'Carpet Design Awards' in hal 3, met inbegrip van een speciale tentoonstelling.

Door het opdelen van de gesneuvelde 'Framing Trends' in de segment-gerichte 'Flooring Parks' in de respectievelijke hallen, bewegen de zuidelijke hallen naar het noorden en de westelijke hallen naar het zuiden, waardoor de loopafstanden korter worden. De nieuwe beursplattegrond dient de bezoekers, op hun verzoek, sneller en gemakkelijker hun weg te laten vinden op het beursterrein.

Het goed ontvangen evenementenprogramma met Speakers Corner, rondleidingen en prijsuitreikingen zal eveneens plaatsvinden met de blik gericht op de specifieke sectoren, dat wil zeggen in de hallen 3, 11 en 12. In hal 7 wordt ten slotte een lounge ingericht om delegaties uit de retail te ontvangen.

(Vloerenplein, 27-05-2020)

Headlam houdt webinar over sociale media

Webinar gaat onder meerWebinar gaat onder meer dieper in op de mogelijkheden van Instagram.Headlam biedt eind volgende maand een socialemediatraining voor beginners aan in de vorm van een webinar, een live-uitzending via internet, weliswaar zonder direct contact maar met toch de mogelijkheid om te communiceren dankzij verschillende interactieve opties. De training is de eerste van een aantal dat alsnog in een andere vorm doorgang vindt, nu de planning van de eerder dit jaar aangekondigde trainingsagenda van de groothandel in de war is gestuurd door corona.

De deelnemende ondernemers gaan onder leiding van Nannett Ilsink op een interactieve manier aan de slag met de verschillende onderwerpen. Aan de hand van opdrachten en oefeningen verkrijgen zij nuttige inzichten en inspiratie voor een op hun doelgroep afgestemd persoonlijk actieplan.

De organisator biedt de online training twee maal aan, op maandagochtend 29 juni en dinsdagavond 30 juni, tegen een bescheiden vergoeding van op een stuiver na tien euro. Vooraf ontvangt de deelnemer een goodiebag ,met daarin onder andere een naslagwerk. Aanmelden kan tot en met 17 juni via deze link >>.

(Vloerenplein, 27-05-2020)

Zomerspaaractie bij Peitsman

peitsman-spaarPeitsman organiseert deze zomer traditiegetrouw een spaaractie. Inhakend op de actualiteit kan men sparen voor 'de leukste zomeritems voor vakantie in eigen land', zoals de Koninklijke groothandel het omschrijft. Met onder meer keuze uit barbecues van Boretti, geluidsapparatuur van Sonos, Garmin-apparatuur voor de sportievelingen en diverse bordspellen voor regenachtige dagen. De actieperiode is vorige week maandag begonnen en loopt tot en met zondag 28 juni a.s.

Bij aankoop van één of meer deelnemende artikelen (te herkennen aan het spaaricoontje op de online bestelsite) ontvangt men over het aankoopbedrag één spaarpunt per bestede euro. Spaarpunten kan men tot en met 5 juli via de bestelsite verzilveren voor een cadeau naar keuze, zolang de voorraad strekt. Alle actievoorwaarden en een digitale folder met de deelnemende artikelen zijn terug te vinden op de website van het organiserende bedrijf.

(Vloerenplein, 25-05-2020)

Omzet bouw- en afwerkingsbedrijven plust

De bouw ondervond in het eerste kwartaal nog geen hinder van de coronacrisis. De omzet van de sector was niet minder dan 9,1 procent hoger dan een jaar eerder, aldus het CBS. De afwerkingsbedrijven in de bouw (waaronder de gespecialiseerde afwerkers van vloeren en wanden) liepen voorop met een omzettoename van liefst 13,9 procent.

omzet-bouwnijverheid-gee

Ook in de maand maart trouwens, waarin de eerste effecten van de maatregelen tegen Covid-19 zichtbaar werden, behaalde de bouw een omzetstijging, en wel in de dubbele cijfers: 10,4 procent. De afwerkingsbedrijven deden daar nog een schepje bovenop met een groei van 14,4 procent.

De vergunde bouwsom voor nieuwbouw en verbouwingen van woningen lag in het eerste kwartaal ruim 11 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder, voor bedrijfsgebouwen ruim 12 procent lager dan een jaar eerder. De vergunde bouwsom voor de nieuwbouw van bedrijfsgebouwen was ruim 21 procent lager, terwijl de verbouw van bedrijfsgebouwen ruim 7 procent hoger was dan een jaar eerder.

In het voorbije kwartaal werd voorts voor 14 duizend te bouwen woningen een vergunning verleend. Dit is bijna 7 procent meer dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Deze toename volgt op een jaar van dalingen, maar ligt volgens het CBS nog niet op het niveau van de eerste kwartalen van 2017 en 2018, toen nog zo'n 17 duizend nieuwbouwwoningen werden vergund.

Evenzo noteert het CBS dat per saldo de helft van de bouwondernemers een lagere omzet verwacht te behalen in het tweede kwartaal. Een vijfde van hen verwacht een krimp van het personeelsbestand.

(Vloerenplein, 22-05-2020)

Object Carpet haalt de lente in huis

Sofia-OBJECT CARPET FORUMSofia. (foto: Object Carpet)Object Carpet laat de komst van de lente vergezeld gaan van allerlei meer of minder uitbundige tapijten met bloemenmotieven in de Forum-collectie. De dessins zijn van de hand van de ontwerpers Kathrin en Mark Patel en dragen namen als Sofia, Rubina, Miley en Jane. Sofia doet van zich spreken met een weelderige bloemenpracht van tulpen, irissen, hortensia's, pioenen en tal van andere bloemen. Tussendoor fladderen vlinders en kruipen slakken. De uiterst precieze printkwaliteit zorgt ervoor dat elk detail fraai naar voren komt. Vanaf honderd vierkante meter is ook een tapijt naar eigen ontwerp mogelijk, aldus de Duitse fabrikant.

(Vloerenplein, 22-05-2020)

Leden Modint voelen impact coronacrisis

logo-modintModint heeft aan de hand van een vragenlijst in kaart gebracht welke impact de coronacrisis op zijn achterban heeft. Bijna honderd bedrijven, verdeeld over (sub)branches als mode, textiel, tapijt, bedrijfskleding en interieur, hebben meegedaan aan de ledenpeiling.

"Dat de textiel- en kledingsectoren zwaar getroffen werden door de coronacrisis werd meteen duidelijk toen de Nederlandse winkelstraten leeg bleven," zo brengt de brancheorganisatie verslag uit. "Maar zeker ook de bedrijven die op zakelijke markten verkopen krijgen klappen, naast de bedrijven die van export afhankelijk zijn. In het buitenland sloten veel meer winkels en werden ook logistiek en levering van allerlei andere textielproducten moeilijk of onmogelijk." De helft van de bedrijven uit de enquête is voor meer dan 25 procent van export afhankelijk, een kwart zelfs voor 75 procent of meer.

De grootste groep bedrijven (40 procent) verwacht omzetdalingen van 20 procent tot 40 procent voor de eerste helft van dit jaar. Nog eens 30 procent van de bedrijven ziet de omzet in de eerste zes maanden met hogere percentages dalen. Tot het einde van het lopende jaar is men bijna even somber, maar iets anders verdeeld: 46 procent verwacht omzetdalingen van 20 procent tot 40 procent, nog eens 20 procent dalingen van 40 procent en meer. Van bedrijven die een omzetstijging zullen noteren zijn er maar enkele.

Verschillende sectoren zoals interieur en (tapijt)industrie, zo merkt Modint op, worden wat meer door extremen gekenmerkt: het gaat zeer slecht of juist redelijk goed, wellicht afhankelijk van de positie van bedrijven op export en consumentenmarkten, zo oppert de vereniging.

Over 2021 zijn de bedrijven ook meer verdeeld. Een kwart weet nog niet wat te verwachten, maar 15 procent voorziet al een herstel en 16 procent gelijkblijvende omzetten. Van de overige bedrijven ziet bijna 20 procent juist flinke omzetdalingen van meer dan 20 procent aankomen volgend jaar ten opzichte van wat eerder was gebudgetteerd.

Mede dankzij de NOW zullen bij ruim 30 procent van de bedrijven evenveel mensen in dienst blijven en voorspelt bijna de helft slechts geringe dalingen van de werkgelegenheid. Bij de overige 20 procent ziet het er helaas slechter uit, aldus Modint.

Op de vraag hoe lang bedrijven dit volhouden geeft een op de zeven aan al binnenkort (binnen twee maanden na medio mei) in serieuze problemen te komen. Een kwart zingt het uit tot in het najaar en nog eens een kwart overleeft 2020, maar dan moeten de zaken zich toch duidelijk ten goede wenden. Een op de zeven bedrijven ondervindt weinig problemen.

In volgorde van belang hebben bedrijven te maken met problemen als facturen betaald krijgen, afzeggen en opschorten van bestaande orders, binnenhalen van nieuwe orders voor de winter 2020, binnenhalen van nieuwe orders voor 2021 en trage aanvoer van ingekochte en geproduceerde goederen. "Liquiditeit is zonder meer het grootste probleem, er stroomt te weinig geld terug de keten in en over de komende maanden heeft men grote moeite nieuwe orders binnen te halen," zo stelt Modint vast.

(Vloerenplein, 20-05-2020)

Clicky

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.