Vloerenbranche blikt vooruit op 2020
Wat zal het nieuwe jaar de vloerenbranche gaan brengen? Wat wordt de uitdaging voor 2020? Hieronder de mening van een groot aantal leveranciers.
Harry Elshof (INTR): In 2020 zullen wij nog beter kunnen inspelen op de behoefte van onze afnemers door met onze gedreven en enthousiaste mensen een volwaardige partner voor hen te kunnen zijn. Voor INTR zijn er volop kansen in collecties, merken en producten, die onderscheidend zijn en van toegevoegde waarde. Een betrouwbare en volwaardige leverancier met oog voor de markt en haar spelers.
Dennis Viehoff (Viehoff): 2020 zal voor ons het jaar worden voor de update van tal van de grote-merken-collecties. Dit zal veel tijd, geld en inspanningen kosten. Maar dan staat alles wat voor ons van groot belang is wel weer op de kaart.
Jethro Verhauwert (Meister): Onze grootste uitdaging voor 2020 wordt ongetwijfeld het introduceren van onze nieuwigheden per 1 maart en het verder uitrollen ervan. Daarnaast willen we uiteraard de ingeslagen weg van 2019 in 2020 continueren en optimaliseren!
Eric Tersteeg (Bona): Dat alle parketteurs en parketbedrijven het jaar weer goed doorstaan in goede gezondheid en een positieve zakelijke ontwikkeling. En dat wij hier als Bona zoveel mogelijk aan bij kunnen dragen door het aanbieden van de juiste producten en service.
Ton Schulte (T&G Wood): Het nog beter in beeld brengen bij de consument wat de voordelen van een houten vloer zijn (100% Pure Wood).
Lens Nekeman (Interfloor): In 2020 zal Interfloor wederom haar positie als enige overgebleven specialist en marktleider in tapijt en vinyl gebruiken om de zelfstandige woninginrichter te ondersteunen. Een gezond bestaan door een bewuste keuze voor de woninginrichter zonder leveringen aan bouwmarkten etc. bewijst Interfloor al tientallen jaren! Deze duidelijke lijn helpt mee aan een gezonde toekomst voor ons beiden!
Jorie Post (Tarkett): We worden dagelijks geconfronteerd met een tekort aan stoffeerders die de projecten in de markt goed kunnen uitvoeren. We werken met heel goede partners, maar we zijn ons er ook van bewust dat we ervoor moeten zorgen dat de markt aantrekkelijk blijft voor de mensen die de projecten uitvoeren. We zien daar ook voor onszelf een belangrijke taak weggelegd en zijn om die reden in 2019 actiever geworden met het promoten bij scholieren in de leeftijd van 16 tot 18 jaar om ze enthousiast te krijgen voor ons vak en onze producten. Met de opening van ons Carpet Recycling Centre hebben wij onszelf gecommitteerd aan het inzamelen van tapijtafval. Het komende jaar gaan wij er, samen met onze ReStart-partners, voor zorgen dat we voldoende materiaal uit de markt halen (zowel PVC als tapijt) dat wij kunnen omzetten naar grondstoffen voor nieuwe producten.
Dick van de Klok (Flamingo Parket): Het in de markt zetten van alle collecties als afzonderlijk merk, met als doelstelling een nog grotere naamsbekendheid bij de consument te krijgen. Extra accountmanagers en agenten langs de weg, met als inzet de omzet op verschillende markten te vergroten.
Toon van Westerhoven (RIGO Verffabriek): De grootste uitdaging in 2020 is om de contacten met onze klanten verder vorm te geven. Daarom investeren we extra in onze buitendienst en hun technische kennis. Ook zorgen we voor een verdere ontwikkeling van de technische vraagbaak op de binnendienst die via what'sapp bereikbaar is op 06-47057824.
Jan Jaap Willard (Gebrs. Willard): Het gebrek aan voldoende geschoolde stoffeerders, de krapte op de woningmarkt en uitdagingen op het gebied van multichannel retailing in onze sector blijven, en dat zullen we gezamenlijk moeten oppakken en oplossingen moeten aandragen. Willard zal zich hier in 2020 op blijven concentreren, maar zal zeker niet vergeten om vernieuwingen en innovaties in onze vloerencollecties te blijven doorvoeren.
Peter Kuipers (mFLOR): Een uitdaging voor 2020 in het algemeen wordt het vasthouden van het consumentenvertrouwen in deze turbulente economische tijden en de daarmee samenhangende investeringen; zowel voor nieuwbouw als voor renovaties waardoor interieurinrichting zich positief blijft ontwikkelen. Specifiek wil ik wijzen op de komende succesvolle introductie van de nieuwe Authentic Oak XL collectie: zowel in mFLOR dryback 25-05 en Parva visgraat en Parva Chevron/Hongaarse Punt als in rigid Solcora Silence; ondersteund door displays, presentaties en showvloeren in de winkels. Voorts het duidelijk blijven maken van het belang van kwaliteit in vloerbedekking/LVT en de grote onderlinge verschillen tussen producten, mede door de sterke toename van aanbieders aan de onderkant van de markt (lagere prijzen/kwaliteit). Ecologische elementen zoals binnenklimaat gaan een steeds belangrijkere rol spelen... en onze sterke merken mFLOR en Solcora lopen daarbij zeker voorop! En last but not least: de introductie van de nieuwe look & feel/uitstraling van ons mFLOR merk in januari...
Aangezien ik per 01.01.2020 begin als algemeen directeur bij Rinos (dé veelzijdige specialist in kwalitatieve kokosmatten en entreesystemen) wordt de uitdaging voor 2020 om samen met alle nieuwe collega's een nog groter succes te maken van het mooie bedrijf/merk Rinos!
Henk Laverman (WOCA): We gaan gewoon door op de ingeslagen weg, waarbij we volgend jaar ook van plan zijn om een aantal scholingen door het land te geven. De kwaliteit van onze producten is de laatste jaren sterk verbeterd en soms zijn er veel effectievere manieren om deze te verwerken. Dat willen we onze trouwe gebruikers graag persoonlijk weer eens laten zien.
Wulfert-Jan van Duin (Intertap): De grootste uitdaging voor 2020 vormen externe factoren als consumentenvertrouwen, de economie, de door het stikstofdossier stilgevallen bouw en hoe we de effecten daarvan op kunnen vangen. Daarnaast zal het Hoomline vloerenprogramma de nodige introducties en wijzigingen kennen met als doel een nog betere aansluiting aan de behoefte van de consument.
Edwin Cools (Albers Parket): De tijd tussen order intake en uitleveren wordt steeds korter, het blijft de uitdaging om de levertijden, ondanks onze grote voorraden ruw hout en gereed product, goed na te leven. Doordat er steeds meer afgewerkte vloeren worden gevraagd en de variëteiten in het hout en afwerking oneindig zijn, zal het een uitdaging worden om de gewenste levertijden te realiseren. Daarnaast zal de promotie van parket versus alle imitatieproducten in 2020 hoog op de uitvoeringslijst staan.
Ronald Knip (Tip Top): Voor 2020 hopen wij en verwachten wij het beter te doen, mede omdat we op Domotex staan, in hal 13 op stand B 26. Hier zullen wij ons presenteren onder de naam Floorcoat EU en TipTop schuurmaterialen.
Jan Dossche (USFloors/COREtec): We gaan onze trouwe en zeer goed presterende distributeurs, onze hardwerkende retailers en de eindconsumenten nog meer enthousiasmeren betreffende de nieuwe producten die in januari 2020 op Domotex in Hannover gepresenteerd worden. Het wordt een heel druk jaar met tal van introducties. Laat 2020 maar komen... We zijn er meer dan klaar voor!
Arie Rikkink (tété total-flooring): Wij zien de toekomst bijzonder positief tegemoet en willen de trend van uitbreiding gekoppeld aan gezonde groei verder flink doorzetten met toevoeging van het woord 'partnership' en waar mogelijk met de juiste 'synergieën' op het gebied van collectie en productniveau en natuurlijk onze vaste positie in de markt, tenslotte zijn wij de partner voor ondernemend Nederland en ver daarbuiten.
Leonieke Jaspar (Lecol): Een aantal grote onderwerpen als Brexit en stikstofproblematiek zullen impact gaan krijgen in 2020. De uitdaging is hoe hiermee om te gaan. We blijven echter focussen op onze kracht, die ligt in onze goede producten en systemen, maar vooral ook in onze vakkennis. Altijd op zoek naar beter. Wij helpen dus graag vakmensen vooruit!
Laura Verhoek-Helms (Heditex): In 2020 gaat de ontwikkeling door, met uitbreiding van onder andere Bodiax PVC klik-visgraatvloeren en de nieuwe collectie van Meister. Daarnaast hopen we onze nieuwe responsieve Heditex website te lanceren, waar u 7 dagen per week 24 uur per dag terecht kunt voor al uw bestellingen en de nieuwste ontwikkelingen.
Jan Doornwaard (Hamat): We willen onze klanten blijven bedienen op de manier zoals ze die van ons in het verleden gewend waren, maar groei gaat soms gepaard met stuiptrekkingen, denk bijvoorbeeld aan de voorraad. We moeten dit goed blijven monitoren, servicegericht zijn is voor ons heel belangrijk en dat moet zo blijven.
Geert Wellink (Kerakoll): De grootste uitdaging voor de Nederlandse markt is om te zorgen dat Kerakoll een belangrijke speler wordt voor de Nederlandse parketsector & Interior Design: hiervoor investeert Kerakoll rechtstreeks in de Nederlandse parketsector, met personen en nieuwe, marktgerichte producten; Aqua-pur HPX Natural, 1-dag HPX Lak systeem, dekkende, waterbasis Microresina kleurlakken en een revolutionaire waterbasis voegenkit. Voor de parketlijmen wordt de L34 Hybrid geïntroduceerd (is nieuwe naam van de SLC Eco L34 Flex), en de L34 Evolution Rapid (de nieuwe naam van de SLC Eco L34 Rapid).
Arnout Appelo (Rinos): De permanente uitdaging in de categorie entreevloerbedekking is om dit product meer aan te laten sluiten op het totale interieurontwerp. De fantasieloze donkergrijze mat die in driekwart van de gevallen wordt toegepast, leidt tot een anonieme eerste ervaring van een gebouw. In 2020 zal onze aandacht uitgaan naar het introduceren van een oplossing met een doorbraak qua functionele prestatie én met een kleurenassortiment dat fraaie interieurontwerpen beter ondersteunt.
Sagitta Tobé (Headlam): Headlam kijkt verder dan 2020 alleen, wij willen onze servicegraad zo hoog mogelijk houden en daar is ons eigen vervoer een onderdeel van. Het persoonlijk leveren van de bestellingen op ieder gewenst moment zonder afhankelijk te zijn van derden. Gezien de stikstofproblematiek en het dichtslibben van de wegen in Nederland kijken wij naar mogelijkheden om ook in de verre toekomst deze service te kunnen blijven bieden en ons hiermee te kunnen onderscheiden. Ons motto voor 2020: 'Keep Moving'.
Klaas Bakker (Cotap): 2020 wordt het jaar dat we alle genomen voorbereidingen gaan uitrollen om dienstverlening naar de klanten toe nog verder uit te breiden en om samen met onze klanten ons jubileum 'Cotap 80 jaar over de vloer' te vieren met onder andere vele acties en nieuwe productintroducties waar de klant gezond en noodzakelijk rendement mee kan maken.
Frank Vousten (Unifloor): Omzetgroei creëren in Nederland (via de bouwbranche) en doorgroeien in exportlanden zoals Duitsland, Engeland, Tsjechië, Frankrijk en Scandinavië met onze succesvolle producten zoals Jumpax en Marathon.
Francisco Serrato (Peitsman): Het jaar 2020 wordt voor Peitsman het jaar waarin wij de meeste en mooiste vernieuwingen in de breedste zin ooit zullen gaan brengen. De grootste uitdaging wordt om al deze lanceringen zo goed mogelijk te verdelen over het jaar om ze de juiste aandacht te kunnen geven. De meeste ontwikkelingen zullen in laminaat gebeuren maar zeker ook in pvc glue down, zowel in Beautifloor als mFLOR, een complete nieuwe Rigid Board collectie onder het Beautifloor label en prachtige wisselingen binnen onze Parquet collecties van Quick-Step en Beautifloor, waar we bij laatstgenoemde met een prachtige gelakte serie zullen komen.
Lisa Klaassen (Plinten & Profielen Centrale): We blijven ons ontwikkelen en zullen altijd ons assortiment blijven aanpassen op de behoefte in de markt. Blijven inspireren en innoveren. De klant staat altijd voorop, in alles wat we doen. Onze grootste uitdaging? In de zomer van 2020 ons nieuwe filiaal in Groningen openen, helemaal op zijn PPC's!
(Vloerenplein, 06-01-2020)










Een meerderheid van de aandeelhouders van Carpetright heeft ingestemd met een overname door Meditor, de grootste aandeelhouder en ook geldschieter van de nu nog beursgenoteerde Britse onderneming. Afgelopen woensdag op een vergadering stemde circa tachtig procent voor een verkoop, die de keten waardeert op ruim vijftien miljoen Britse pond. Verwacht wordt dat de overname in het eerste kwartaal van 2020 wordt afgerond. De keten heeft 334 verkooppunten in het Verenigd Koninkrijk en 132 in Nederland, België en Ierland.





Het Amerikaanse HMTX Industries zal voor het eerst met zijn voltallige 'familie' van bedrijven acte de présence geven op Domotex 2020, van 10 tot en met 13 januari aanstaande in Hannover. De stand van HMTX bestaat uit twee verdiepingen van in totaal 380 vierkante meter en biedt onderdak aan Aspecta, Halstead, Metroflor en Teknoflor, alle merken die zich onder de paraplu van HMTX bevinden.


De Duitse tapijtfabrikant Anker is al enkele maanden op zoek naar een strategische partner om aan boord te komen bij de ruim anderhalve eeuw bestaande onderneming uit Düren. De achtergrond hiervan, zo meldt vakblad BTH Heimtex in zijn online nieuwsvoorziening, betreft de stem van de familie Schoeller in de adviesraad, die beslissingen over de toekomst van de in 1854 opgerichte tapijtwever steeds lastiger zou hebben gemaakt. BTH Heimtex verwijst hierbij naar een bericht in de Aachener Zeitung, die onlangs de Chinese tapijttegelfabrikant OFC Commercial Carpet als potentiële koper noemde.






De Branchevereniging Projectinrichting (BVP) kijkt terug op een succesvol 2019 waarin ze nieuwe initiatieven heeft genomen op het gebied van werven en opleiden in de projectenbranche. "Er is een groeiende belangstelling om de opleiding interieurvakman vloer, raam en wandbekleding te volgen. Daartoe heeft de BVP ook actie ondernomen om een betere landelijke spreiding van opleidingsplekken te bewerkstelligen," aldus de BVP in een persbericht. Als resultaat is in het Zuiden vanaf januari aanstaande de opleiding in carrousel model te volgen aan het Summa college in Veldhoven. Samen met haar leden zal de BVP dit college zoveel mogelijk ondersteunen om een moderne en passende opleiding te verwezenlijken. Ook is een interne werkgroep bezig om een nieuwe benadering te vinden tot opleiden en samenwerken onder de leden projectinrichters.



