"We zitten gewoon op schema. Er komen voldoende producten binnen," stelt Eric Tersteeg. |
Dick van de Klok: "Als de bouw door kan bouwen en de vloerenzaken hun winkels niet hoeven te sluiten, dan rollen we hopelijk zonder al te veel kleerscheuren door deze lastige periode heen." |
"We moeten zorgen dat we er dit jaar even doorheen komen," aldus Eric Jongmans van Gaffi Parket uit Breda. |
Ronald Knip: "Geef de consument de juiste voorlichting en informatie. Dat alle voorzorgsmaatregelen voor veilig werken in een ieders belang zorgvuldig zijn genomen." |
Terwijl buiten zo nu en dan een bemoedigend vroeg lentezonnetje straalt, bezint de vloerenbranche zich op de afgelopen turbulente dagen en de dagelijks veranderende ontwikkelingen. Nadat eergisteren minister-president Rutte via nationale televisie live het Nederlandse volk toesprak, is duidelijk geworden dat de komende periode er één van alertheid en terughoudendheid zal zijn. Alertheid wat betreft het adequaat en op een juiste manier inspelen op de laatste ontwikkelingen en terughoudendheid wat betreft het naar buiten treden en aangaan van contacten om hiermee de eventuele gevolgen van het corona-virus 'beheersbaar' te houden.
De vloerenbranche geeft duidelijk gehoor aan deze oproep en hanteert de voorgeschreven maatregelen die zijn gebaseerd op de adviezen en maatregelen zoals die door RIVM en regering worden aangeraden en voorgeschreven. Contactloos betalen, beperken van bezoek, onderling afstand bewaren, strikt aangehouden hygiëne, enzovoorts, lijken in no time te zijn ingeburgerd. Daarnaast houdt men de 'uitdagende' marktomstandigheden nauwlettend in de gaten.
"We houden een vinger aan de pols," vertelt Gitty Gommers van Aspecta. "Vooralsnog verloopt alles op vertrouwde oude voet. Er zijn geen problemen bij het transport. We houden alles nauwlettend in de gaten."
Ook bij Bona verloopt het logistiek traject naar wens. "We zitten gewoon op schema. Er komen voldoende producten binnen," stelt Eric Tersteeg. "We houden op dit moment goed contact met onze klanten. Geven ze met regelmaat een belletje en vragen hoe het met ze gaat en of we ze ergens mee kunnen helpen. Ook onze buitendienst haalt het contact aan met de klant. Natuurlijk vooral via de telefoon, want je kan nu niet meer zomaar voor iemands neus staan. Ook onze buitendienst kijkt of ze 'wat dan ook' ergens mee kunnen helpen. Het is op zijn zachtst gezegd natuurlijk best wel bijzonder en apart wat er gebeurt. Sommigen zitten ineens met een nieuwe lastige situatie vanwege bijvoorbeeld het thuisblijven van de kinderen enzovoorts. Daar bestaan geen draaiboeken voor."
De directie van Interfloor informeert de klanten via een mailing en laat weten er alles aan te doen om "u de benodigde diensten, service en continuïteit te bieden en om verspreiding van het coronavirus te beperken. Hierin volgen we het beleid van het RIVM." De capaciteit van de binnendienst is volgens Interfloor optimaal. Het bedrijf laat verder weten continuïteitsmaatregelen te hebben genomen vanwege het virus. "We houden onze voorraden op peil en kunnen u blijven leveren wat nodig is. Ook ons distributiecentrum is vol in bedrijf. We onderhouden nauw contact met fabrikanten en onze transporteur. Om hand-tot handcontact te voorkomen tekenen de chauffeurs afleveringen tot nader order zelf af. Wij volgen als gebruikelijk onze voorraadsituatie op de voet en nemen alle acties die nodig zijn. Als er zaken veranderen, dan ondernemen wij passende actie en houden we u uiteraard op de hoogte." Wat betreft buitendienst heeft Interfloor nieuwe richtlijnen verstrekt. "Voorafgaand aan ieder bezoek aan u zal de salesmanager contact met u opnemen of het bezoek uitkomt. Is een bezoek niet gewenst, dan hebben wij daar alle begrip voor."
Interfloor is hierin niet de enige groothandel. Bijna alle leveranciers gebruiken social media, mailings, enzovoorts, om hun klanten van de laatste ontwikkelingen op de hoogte te stellen.
Zo meldt Viehoff BV dat het zich houdt aan de adviezen van de overheid die op dit moment gelden. "We zijn in een lastige en voor iedereen nieuwe periode aangekomen die we met zijn allen zullen moeten doorstaan. U kunt gewoon bij ons bestellen. Er is voldoende voorraad voor de komende periode. Wij zijn sinds gisteren gestart met contactloze bezorging."
Bij de Plinten & Profielen Centrale zijn de informatieve Bijspijkerdagen van maandag 30 maart en maandag 20 april geannuleerd. "Dit in verband met de officiële maatregelen rondom het coronavirus." Op een later tijdstip zal worden bepaald of de Bijspijkerdagen opnieuw worden georganiseerd.
Ook andere bedrijven laten via hun website weten dat de leveringen nog via normale diensten verlopen, en afhalen en bezorgen nog via een gebruikelijk schema. De meeste leveranciers kiezen er wel voor de klanten niet persoonlijk meer te bezoeken. Persoonlijk contact wordt vermeden.
"Er wordt op dit moment nog dagelijks besteld," vertelt Francisco Serrato van Koninklijke Peitsman. "Ook wij informeren onze klanten. We doen dit via een up-to-date informatiebrief die we met regelmaat aan de actualiteit aanpassen, indien nodig."
Heditex laat weten dat men telefonisch beperkt bereikbaar is, maar dat via e-mail gewoon contact kan worden opgenomen. "Ons pand is gesloten voor bezoek. Wilt u uw goederen ophalen, dan vragen wij u buiten te blijven. Uw goederen worden buiten voor u klaar gezet bij aankomst."
Flamingo Parket informeert op zijn website duidelijk over de genomen maatregelen en meldt ook dat al de medewerkers zonder klachten aan het werk zijn. Dick van de Klok: "Tot dusver verlopen de zaken normaal. De order intake is goed. Het zou voor ons wat transport betreft lastiger worden als de grenzen worden gesloten. Vanzelfsprekend nemen we de situatie serieus. Maar als de bouw door kan bouwen en de vloerenzaken hun winkels niet hoeven te sluiten, dan rollen we hopelijk zonder al te veel kleerscheuren door deze lastige periode heen."
Ook vloerenleggers maken onzekere tijden door, zo beaamt Eric Jongmans, eigenaar van Gaffi Parket in Breda, de stad die getroffen is door een groot aantal corona-besmettingen. "Afgelopen vrijdag besloot ik al om er twee weken mee te stoppen, nog voor de regering met de aankondiging kwam," vertelt Jongmans. "Ik ben astmapatiënt en heb geen zin om wat dit betreft risico te nemen. Toen de regering de periode afgelopen maandag met een week verlengde heb ik dat zelf ook gedaan. Ik had eigenlijk nu een mooie vloer moeten leggen, maar ik help nu mijn dochter en mijn vrouw met allerlei klussen. Wat je in deze tijd als vloerenlegger moet doen is je klant vragen om mee te denken in het 'niet aanwezig zijn', zodat we zonder risico 'alleen' werken. Maar dat is niet bij iedere klant mogelijk. Sommigen hebben ineens de kinderen over de vloer en dan zijn werkzaamheden vaak niet mogelijk meer. Daarnaast heb ik een aantal klussen verschoven. Als je de klant dit goed uitlegt, in mijn geval de astma, dan is dat vaak geen probleem. Maar je kan niet alles vooruitschuiven want dan heb je in mei/juni weer dubbel werk. Ik heb gelukkig mijn werkzaamheden aan freelancers uit weten te besteden in mijn periode van afwezigheid. Helaas krijgen sommige bedrijven met annuleringen te maken vanwege de financiële onzekerheid waarin sommige mensen terecht komen. Een en ander heeft toch een invloed op het consumentenvertrouwen. Dit zal nog wel even tot na de zomer na-ijlen. Maar het is wel anders dan ten tijde van de economische crisis, toen we in een onzekere periode terecht kwamen en niemand wist waar het zou eindigen. We moeten zorgen dat we er dit jaar even doorheen komen," besluit Jongmans.
Goede voorlichting naar de consument toe kan ook volgens Ronald Knip van Tip Top Nederland veel helpen in de continuïteit van de bedrijfsvoering. "Je merkt dat er bij sommige klanten nu een beetje paniek ontstaat. Werk en opdrachten worden vanwege een haastige eerste reactie door de consument uitgesteld. En dat is op zich begrijpelijk. Maar leg deze uit dat hij niet bij de werkzaamheden aanwezig hoeft te zijn. Geef ze de juiste voorlichting en informatie. Dat alle voorzorgsmaatregelen voor veilig werken in een ieders belang zorgvuldig zijn genomen. Dan is er nog veel mogelijk."
(Vloerenplein, 18-03-2020)