CEO Cyrille Ragoucy: 'Blijven goed op weg om de doelstellingen van 2019 te halen'.De Vlaamse tapijtmaker Balta heeft in het voorbije kwartaal 3,0 procent meer omgezet dat in dezelfde periode vorig jaar. De omzet bereikt een niveau van 155,6 miljoen euro, tegenover 151,0 miljoen vorig jaar. De organische omzetgroei bedraagt 1,7 procent. Een uitsplitsing naar divisies toont een omzetgroei van 0,4 procent voor Rugs (afgelopen kwartaal goed voor 43,5 miljoen), van 7,1 procent voor Commercial (58,4 miljoen) en van precies 0,0 procent voor Residential (47,1 miljoen).
De aangepaste ebitda (bruto-bedrijfswinst) van de divisie Rugs krimpt fors van 6,3 miljoen naar 2,6 miljoen, die van de divisie Commercial stijgt daarentegen van 9,1 miljoen naar 10,5 miljoen, die van de divisie Residential dikt aan van 2,5 miljoen naar 3,5 miljoen. Met de relatief kleine tak Non-Woven meegerekend resulteert opgeteld een aangepaste ebitda van 17,3 miljoen, een bepaald niet meevallende afname van 7,0 procent vergeleken met vorig jaar. De winstmarge is zodoende 11,1 procent.
"De resultaten van het derde kwartaal voor onze divisies Residential en Commercial lagen in de lijn van onze verwachtingen en toonden verbeterde marges tegenover vorig jaar, ondanks de NEXT investeringen," aldus het commentaar van topman Cyrille Ragoucy. NEXT betreft het drie jaar lopende programma dat een flinke verbetering van de resultaten moet opleveren. In het derde kwartaal stak de onderneming nog eens een miljoen in zijn herstelplannen, bovenop de twee miljoen van eerder dit jaar.
"Bij Rugs was de omzet in de lijn van onze verwachtingen, maar werd de marge opnieuw gepenaliseerd door eenmalige kosten," zo legt Ragoucy de vinger op de zere plek. De marge van Rugs voor het kwartaal werd volgens Balta negatief beïnvloed door de eenmalige impact van verkoopkortingen bij Balta USA die verband houden met verkopen in eerdere kwartalen en door de investeringen in NEXT, met name de opstartkosten voor de Amerikaanse e-commerce activiteiten. Zonder deze effecten had Rugs een solide onderliggende marge, zo verzekert de fabrikant. Over Europa wordt alleen meegedeeld dat de omzet van de karpettendivisie hoger was, ondanks een moeilijke marktomgeving.
De forse toename van de omzet van Commercial vloeit volgens het bedrijf voort uit de aanhoudende organische groei in de VS. In Europa, waar de marktomstandigheden moeilijk blijven, is de omzet gedaald, maar wist Balta wel zijn prijzen te verhogen.
Ten aanzien van Residential merkt Balta op: "In het Verenigd Koninkrijk realiseerden we lichte groei, in een over het algemeen moeilijk en volatiel marktklimaat. Onze prestaties in het derde kwartaal werden licht positief beïnvloed door het aanleggen van een pre-brexit buffervoorraad door een aantal klanten. In continentaal Europa zijn we erin geslaagd de prijzen van onze producten te verhogen, maar de handelsactiviteit bleef er gematigd. We blijven focussen op het vergroten van ons aandeel van producten met een hogere marge, die in het derde kwartaal van 2019 37 procent van de omzet van Residential vertegenwoordigden."
CEO Ragoucy belooft gefocust te blijven op de uitvoering van de verschillende initiatieven voor groei en kostenbesparing in het kader van NEXT, waarvan de eerste voordelen volgens hem zichtbaar zullen worden en aanzienlijk zullen bijdragen aan de resultaten in 2020. Voorts: "We blijven goed op weg om de doelstellingen te halen voor de jaarresultaten van 2019 die we in maart hebben uitgesproken." Toen zei (toen nog interim-CEO) Ragoucy te verwachten dat 2019 opnieuw een moeilijk jaar van transformatie zou worden, met een aangepaste ebitda die ongeveer in lijn ligt met die van 2018.
Na drie kwartalen staat de groep op een omzet van 507,0 miljoen, ofwel 7,2 procent meer (waarvan organisch 5,7 procent) dan de 472,9 miljoen in de vergelijkbare negen maanden van 2018. Rugs en Commercial boeken een vooruitgang in de dubbele cijfers, Residential levert een procent of drie in. De aangepaste ebitda komt tot 54,6 miljoen, vergeleken met vorig jaar 2,4 procent minder, vrijwel geheel te wijten aan Rugs.
(Vloerenplein, 06-11-2019)