nws a

INTR

Unifloor banner

FNV zet OPS op scherp

Op een onlangs gehouden bijeenkomst van de Vereniging OPS heeft FNV-voorzitter Lodewijk de Waal gepleit voor de komst van een instituut dat bemiddelt voor slachtoffers van OPS. “Verzachting van de lijdensweg van slachtoffers bij het verkrijgen van een schadevergoeding is daarbij een doel”, aldus de FNV-voorzitter. “Kostenbesparing bij de afhandeling van schadeprocedures is een ander doel”. Werkgevers en overheid moeten volgens De Waal opdraaien voor de kosten. Het FNV-Bureau Beroepsziekten heeft inmiddels 80 OPS-patiënten als cliënt en tot nu toe zeventien werkgevers aansprakelijk gesteld. Tot dusver is een OPS-claim van een polyesterverwerker, ter hoogte van 175.000 gulden, gehonoreerd. Uit de tapijtsector is bekend dat ongeveer 75 procent van de tapijtleggers in de eerste helft van 2000 was overgestapt op het gebruik van oplosmiddelvrije lijmen.

De tweede controleronde op de naleving van de Vervangingsregeling Vluchtige Organische Stoffen (VOS), in de tweede helft van dat jaar, bevestigde deze score. Uit gegevens van het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten in Amsterdam (NCB) blijkt dat de meeste OPS-gevallen vorig jaar werden geconstateerd bij schilders, lakspuiters, werknemers uit de grafische industrie en werknemers in verffabrieken. Opvallend is dat over de periode 1998 tot 2000 acht maal OPS is vastgesteld bij woningstoffeerders. Binnen deze groep lopen de projectstoffeerders relatief het meeste risico, aldus het NCB. Afgelopen augustus liet het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid weten dat de Arbeidsinspectie startte met een herhalingsonderzoek op VOS-gebruik in alle relevante branches, inclusief tapijtleggers.

(Vloerenplein/FNV, 08-10-2001)

Omzetgroei Tarkett Sommer

Tarkett Sommer wil een joint venture aangaan met het Joegoslavische bedrijf Sintelon. De joint venture moet pvc-vloeren gaan produceren in Rusland en zal tevens de belangen behartigen van Tarkett Sommer in Rusland en de Oekraïne. Elk bedrijf neemt voor de helft deel in de joint venture, die in februari 2002 van start moet gaan.

Tarkett Sommer kende in het eerste halfjaar van 2001 een omzetstijging van bijna 5 procent waarmee de omzet op 712 miljoen Euro uitkwam. In de vergelijkbare periode van het jaar daarvoor bedroeg de omzet nog 680 miljoen Euro. De groei was onder meer te danken aan de omzetplus bij de elastische vloerbedekking op de Europese markt, de blijvend positieve bijdrage van het laminaat en de aanhoudend goede marktomstandigheden in Oost-Europa, met name in Rusland en de Oekraïne. Tarkett Sommer kende, na een periode van vier jaar omzetterugval, ook weer eens een bescheiden omzetstijging in Duitsland (2,3 procent).

(Vloerenplein/Object/Flooruniverse, 05-10-2001)

Reorganisatie Interface

Interface gaat een reorganisatie doorvoeren. De reorganisatie die in het derde kwartaal start moet resulteren in een jaarlijkse kostenbesparing van 25 miljoen dollar. Zo zal het aantal medewerkers wereldwijd met 850 worden teruggebracht en is het bedrijf tevens van plan zich uit de Europese markt voor kamerbreed tapijt terug te trekken. Daarbij moet vooral worden gedacht aan het tapijt van Firth. Firth richt zich hoofdzakelijk op de Britse markt en doet een weinig aan export. Interface bestuursvoorzitter Daniel T. Hendrix noemt onder meer als oorzaak de achterblijvende economische omstandigheden in het derde kwartaal, hetgeen in negatieve zin van invloed is geweest op de vraag naar de producten van Interface. De gebeurtenissen van de laatste paar weken hebben een verdere negatieve invloed gehad op de orders.

Hendrix hoopt nu de kosten terug te brengen zonder de toekomst van de onderneming in gevaar te brengen. Interface is een van de grotere tapijtfabrikanten op de wereld, met hoofdkantoor in Atlanta. Het bedrijf begon in 1973, ging een joint venture aan met het Britse bedrijf Carpets International Plc. en expandeerde in de loop der jaren via interne groei en een aantal belangrijke acquisities. Het concern beschikt nu over 33 productiebedrijven in diverse landen, waaronder de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Noord Ierland, Australia, Thailand en Nederland (Heuga). Directielid Van Beers tot slot: “Voor Nederland heeft deze reorganisatie geen organisatorische consequenties voor zowel de productie, verkoop als de medewerkers.”

(Vloerenplein/Floor Universe, 03-10-2001)

Domotex 2002

In een persbericht vraagt de Deutsche Messe te Hannover alvast aandacht voor Domotex 2002, de wereldvakbeurs voor vloerbedekkingen die van 12 tot en met 15 januari gehouden gaat worden. De beursorganisatie verwacht zo’n 1100 exposanten, waarvan 65 procent uit het buitenland, die op een oppervlakte van ongeveer 90 duizend vierkante meter hun waren aanprijzen aan ruim 45 duizend internationale bezoekers. Traditioneel vormen de aanbieders van textiele vloeren de grootste groep van exposanten, zoals bekend, al claimt Domotex nu ook te zijn uitgegroeid tot de belangrijkste vakbeurs in de sector parket en laminaat.

Victor Koppelaar van Hannover Consultancy, de vertegenwoordiging in Nederland, verwacht geen negatieve gevolgen van het huidige, economische klimaat in Duitsland: “De markt voor tapijt is lastig, dat hoeft natuurlijk geen betoog. Wij zijn gelukkig dat iedereen er staat in Hannover. Duidelijk is dat bedrijven hun marketing-gulden liever besteden aan een topevenement dan aan een perifeer evenement.” Is het afhaken van Domo geen tegenvaller? Koppelaar: “Alle marktleiders staan op Domotex, op drie van de vijf, zes bedrijven binnen de Beaulieu-groep na. Ik heb begrepen dat die vanwege interne zaken de beurs van 2002 overslaan. Voor ons is dit niet zo’n probleem.”

(Vloerenplein/Deutsche Messe, 01-10-2001)

Hatéma gaat naar Anker-groep

Het Duitse Anker-Teppichboden (Gebr. Schoeller) uit Düren heeft per deze maand Hatéma Contract BV overgenomen. Voor de Anker-groep betekent dat een verdere uitbreiding op de Europese projectenmarkt. Directeur Waanders van het Sittardse bedrijf laat weten voor de Nederlandse markt alleen veranderingen in positieve zin te verwachten. “Onder Gamma Holding was tapijt geen ‘core business’, we kunnen ons nu volledig gaan ontwikkelen. Eigenlijk zijn we zelfstandiger dan ooit,” aldus een contente Waanders. “Er verandert verder niets met Hatéma Contract in Nederland: de naam blijft hetzelfde, de eigen productontwikkeling zullen we gewoon voortzetten. We kunnen nu de synergie gaan zoeken met Anker, dat marktleider is in Duitsland, door bijvoorbeeld producten op te nemen waar we tot voorheen geen toegang tot hadden. Zoals de interessante weefcollectie.”

(Vloerenplein, 28-09-2001)

Inter Decor tweejaarlijks

De vorige week in de Utrechtse Jaarbeurs gehouden vakbeurs Inter Decor heeft volgens de organisatie 13.500 bezoekers getrokken. Dat betekent een forse stijging in vergelijking met vorig jaar (10.000 belangstellenden). De vakdag op maandag werd traditioneel weer goed bezocht, maar ook op dinsdag konden de exposanten rekenen op de nodige belangstelling. Zelfs op woensdag, een dag waarop men meestal alleen scholieren en een handjevol geïnteresseerde vakbezoekers ziet, werd er nog serieus gehandeld. “Ook de laatste dag ontvingen we enthousiaste belangstellenden,” vertelt Theo Wieland, directeur Edel Tapijt. “Qua aanbod zie je dat de branche goed bezig is. Men durft interessante kleuren en structuren te brengen. De detailhandel is geïnteresseerd en de consument is bereid voor een goed product te betalen. Kansen te over.” Desondanks heeft de beursorganisatie niet weten te voorkomen dat Inter Decor vanaf nu een tweejaarlijks evenement zal zijn.

De tapijtbranche heeft jaren geleden al te kennen gegeven de beurs in zijn jaarlijkse vorm niet interessant te vinden en neemt daarom nog slechts om het jaar deel. Het lijkt er dus op dat de organisatie voor de wensen van de tapijtexposanten is gezwicht. “Een mooie beurs met prachtige stands waarop de producten goed werden gepresenteerd,” aldus VNTF-directeur Jos Wesselink. “We zullen nu de beurs gaan evalueren en de leden om een kwalitatief oordeel vragen. We besloten enige jaren geleden om tweejaarlijks aanwezig te zijn. Dat de bezoeker dit jaar, met de aanwezigheid van tapijt, in grotere getale naar de beurs komt zegt toch iets.”

Een vertegenwoordiger van de branchevereniging Texpro, die de beurs medeorganiseert, beaamt dit. “De bezoeker heeft te kennen gegeven de voorkeur te geven aan een beurs met een ruim aanbod, dus ook met tapijt. Dit gecombineerd met geluiden uit de branche maakt de keuze voor een tweejaarlijkse editie een logische stap.” Texpro staat ondertussen open voor nieuwe initiatieven. Zo ziet Texpro veel in een combinatie consumenten- en vakbeurs. Men denkt er aan om volgend jaar op de Amsterdamse Woonbeurs een aparte vakhal in te richten. Dit moet onder meer de logistiek voor de exposanten, die naast vakbeurzen tegenwoordig ook aan tal van consumentenbeurzen deelnemen, vereenvoudigen. (Vloerenplein, 26-09-2001)

www.vloerenplein.nl op het internet

September 2001 is het zover. Een (digitale) mijlpaal voor de vloerensector. Voor het eerst is er in Nederland een voor iedereen vrij toegankelijke site voor én door de vloerenbranche: WWW.VLOERENPLEIN.NL. Met op maat gesneden brancheinformatie, actualiteit, vraag en aanbodrubriek, vacaturebank, gedachteuitwisseling, enzovoorts. Vanaf nu kunt u met één simpele muisklik toegang krijgen tot alle vakgerichte informatie waar ú belang bij heeft; de hele branche in een notendop! Geen onoverzichtelijke presentaties van zoekmachines; nee, type WWW.VLOERENPLEIN.NL en u heeft de gehele branche in uw hand!

WWW.VLOERENPLEIN.NL is een medium dat op praktische wijze gebruikt maakt van de vele mogelijkheden van internet. Actueel nieuws wordt razendsnel gebracht, vakgerichte informatie aangepast aan de meest recente ontwikkelingen binnen de branche. Wat betekent dit concreet voor u? Simpel. Zoekt u een leverancier in een bepaald productsegment, dan kunt u die vinden door (kosteloos!) gebruik te maken van de overzichtelijke database. Komt een leverancier met een revolutionair nieuw product, vloerenplein.nl meldt het. Heeft u een vacature of zoekt u een baan, vloerenplein.nl brengt als intermediair betrokken partijen nader tot elkaar. Zoekt u bijvoorbeeld een display-kast of wilt u ervan af, raadpleeg de vraag en aanbodrubriek en u wordt op uw wensen bediend. WWW.VLOERENPLEIN.NL levert daarnaast vele andere diensten. Technische informatie, chatsessies met experts binnen de branche, enzovoorts. WWW.VLOERENPLEIN.NL beoogt het meest actuele medium van, voor en door de branche te zijn. Een site die het waard is iedere dag bezocht te worden!

Vraagbaak voor de vloerenbranche

WWW.VLOERENPLEIN.NL biedt een complete (kosteloze!) database met de belangrijkste leveranciers van tapijt, laminaat, kurk, vinyl, linoleum, lijmen, bevestigingsmiddelen, ondervloeren, toebehoren, onderhouds- en aanverwante producten.
Zijn uw gegevens in de database incorrect of wilt u ook met uw adresgegevens in de database opgenomen worden? E-mail onmiddellijk de volledige informatie naar het team van WWW.VLOERENPLEIN.NL op e-mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Wilt u als leverancier meer informatie kwijt? Vraag naar de diverse mogelijkheden op e-mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of klik op de button Adverteren op de startpagina.

Clicky

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.