stelling 4

De discussie over stelling 4: Het is hoog tijd dat vinyl als naam verdwijnt en plaats maakt voor laminyl... is afgesloten.

Hieronder staan de reacties.
- Vorige discussies -

Reacties (26)
 
 
 
Essentie van verkopen
26 zaterdag 31 januari 2015 13:58
Administrator
 
Is het niet de taak van de verkoper of adviseur een klant te wijzen op de positieve eigenschappen van het huidige vinyl? Dit is immers de essentie van verkopen. Uiteraard kan een naam van een product invloed hebben op de reacties van een consument, maar persoonlijk denk ik dat de alom bekende naam ‘vinyl’ omzetten in ‘laminyl’ eerder de lachspieren van een gemiddelde klant zal beïnvloeden dan zijn/haar oordeel.

Jeroen Roke, allround woninginrichter

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Euro’s en Guldens
25 zaterdag 31 januari 2015 13:58
Administrator
 
Prachtig gezegd van Martje van Soest: “Never change a winning horse”. Ik kom voort uit de houthandel, één van de eerste en oudste industrieën ter wereld. Met name in Nederland waar een oude naam meer nog een begrip was geworden dan alleen maar een naam. Nee, maar het moest anders: fusies, opgaan in een gezamenlijke club, weg met al die oude namen uit glorieuze tijden van weleer. Alleen de mens blijkt toch anders, de mens blijft decennia’s lang hardnekkig doodgewoon nog de oude firmanaam van toen gebruiken. Hier hebben we de essentie van het vraagstuk: het heeft ermee te maken dat men een naam identificeert met het product, het is een begrip geworden, na een halve eeuw zo’n beetje. Euro’s en Guldens. Mooier voorbeeld is er niet. Bijna iedereen zegt in het vuur van een opgelaaid emotioneel gesprek, toch weer ‘zoveel gulden’?! Dan maar een beetje rechts, maar laat het toch lekker zoals het nu is zeg!

Cor Vooys, parketexpert

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Niet mee eens
24 zaterdag 31 januari 2015 13:57
Administrator
 
Waarom moeilijk doen? Bij de consument ontstaat slechts verwarring en de leverancier/dealer wordt geconfronteerd met een onnodige extra kostenpost.

Willeke Klaassen,
interieuradviseur

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Duidelijk genoeg
23 zaterdag 31 januari 2015 13:57
Administrator
 
Dit is duidelijk genoeg. Ook de consument is met zijn tijd mee gegaan, en weet waar op te letten bij de aanschaf van dit product.


Ellis Wind

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Niet mee eens
22 zaterdag 31 januari 2015 13:56
Administrator
 
Als tapijtverkoper heb ik liever ‘vinyl’ als concurrent dan laminaat! Voor de detaillist valt aan beide producten meer waarde en winst te behalen. De kracht van de producten moet in het onderscheidend vermogen liggen!

Lex de Jongh

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Niet mee eens
21 zaterdag 31 januari 2015 13:56
Administrator
 
Een naamsverandering zou de consument eerder meer onvertrouwd maken met vinyl. (Denk aan zeil.)

W. de Boer

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Niet mee eens
20 zaterdag 31 januari 2015 13:55
Administrator
 
Geheel fout. De consument begrijpt dan helemaal niet meer welk product bedoeld wordt. Bovendien, wat relateert er aan laminaat? Dat heeft als product nu bepaald geen up-gradende werking. Als men vinyl een nieuwe ‘naam’ wil geven, denk ik dat men beter een voorvoegsel kan verzinnen (dus net als PUvinyl). Bij laminyl is de gehele feeling met het product weg.

Bas v.d. Bos

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Niet mee eens
19 zaterdag 31 januari 2015 13:55
Administrator
 
Leuk gevonden, laminyl. Moet je dit met een stanleymes snijden of met een cirkelzaag verwerken? Weet de klant ook wat voor product ze kopen? Als we nu gewoon het huisje bij het boompje laten en het laten zoals het is, dan weet iedereen waar ze over praten. Vinyl is een product op zich, zoals ook laminaat. Houden zo.


Ed Barhorst,
Woning en Projectstoffering

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Imagoverbetering
18 zaterdag 31 januari 2015 13:54
Administrator
 
‘Laminyl’ legt veel te veel de suggestie dat het product iets met laminaat heeft te maken. Ik denk dat er eerder aan een imagoverbetering voor de naam ‘vinyl’ moet worden gedacht. Vestig eens de aandacht op comfort, hygiëne, leverbare productiebreedtes van 200, 300 en 400 cm, installatie-gemak. In de winkel moet er eerder aan vinyl worden gedacht door het adviserend personeel. Succes.

Peter Rombout

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Niet mee eens
17 zaterdag 31 januari 2015 13:54
Administrator
 
Onzin. Hoeveel mensen vragen er nu nog steeds om zeil of ‘verkoopt u novilon’? Moet je dan nu weer gaan zeggen: ‘ja, dat heet tegenwoordig laminyl’? Hou het gewoon bij vinyl, dan weet iedereen wat je bedoelt en kan je je tong er ook niet over breken.

Rick van Gils

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Viny-clic
16 zaterdag 31 januari 2015 13:53
Administrator
 
Het wordt tijd dat het produkt vinyl zelf gaat veranderen. Vinyl is uitsluitend een mooi produkt wanneer dit wordt gelegd op een harde strakke en vooral vlakke ondergrond. Wanneer wij als ondernemers hierin niet goed blijken te adviseren zal het produkt in het verdomhoekje blijven. Dit kan door de fabrikanten eenvoudig worden veranderd door vinyl in kliklamellen te leveren. Geef hieraan dan de benaming viny-clic. In de praktijk zal blijken dat het produkt hiermee een duidelijke meerwaarde zal krijgen en toch door de woninginrichter zal worden gelegd. Kijk als voorbeeld maar naar het succes van marmoleum in klikvorm.

Anton Huitema

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Maggi-effect
15 zaterdag 31 januari 2015 13:53
Administrator
 
Laminyl als samentrekking van Laminaat en Vinyl lijkt me een zeer slechte keuze. Akkoord, vinyl zoals we dat kennen ís een laminaat. Wij vakverdwaasden weten dat, maar de gemiddelde consument meent dat laminaat ‘iets houtachtigs’ is. Strikt genomen is alles dat uit (niet meer deelbare) laagjes bestaat een laminaat: vinyl, het pak melk, de vleugels van de nieuwe airbus, het zakje om de chips, zelfs uw creditcard. Namen gaan een eigen leven leiden. Dit wordt ook wel het Maggi-effect genoemd. Ik durf te wedden dat iedereen wel eens een smaakversterker of soeparoma ‘Maggi’ noemde hoewel het niet uit die fabriek kwam. Dichter bij huis: komt een klant om ‘vloerbedekking’‚ dan leiden we hem/haar automatisch naar de tapijten toe. Vragen ze om ‘Luxaflex’ dan gunnen ze de rolgordijnen geen blik. Een andere naam, of in ieder geval de naam vinyl als productomschrijving radicaal gedag zeggen, lijkt me niet de beste oplossing. De consument kent het product vinyl. Misschien is een toevoeging die de specifieke (verbeterde) eigenschappen benadrukt een aardig uitgangspunt.

Ed

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Niet mee eens
14 zaterdag 31 januari 2015 13:52
Administrator
 
Ik vind niet dat de naam veranderd moet worden. De klant maakt in zijn/haar omgeving al zoveel veranderingen mee dat hij in de war raakt van een andere naam voor hetzelfde product. En de eerste vraag zal zijn ‘Is dit vinyl van hout??’ Wij werken al jaren met dit product (wel steeds verbeterd, maar hetzelfde product), dus waarom ineens zo’n moderne benaming eraan.

Sluijk

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Niet mee eens
13 zaterdag 31 januari 2015 13:52
Administrator
 
Als we weer zonodig een naam moeten veranderen geeft U mij dan eens een goede reden. Oudere klanten noemen vinyl nog steeds zeil en de verkopers in ons vak hebben het er meestal al moeilijk genoeg mee om het verschil uit te leggen. Gaan we weer een nieuwe naam creëren, dan wordt het wel heel erg onduidelijk. Het woord Laminyl lijkt op laminaat en probeer dan maar eens duidelijk te zijn dat het naadloos is, zachter is, meestal voordeliger en je het met een mes kunt snijden. Ik blijf bij de naam vinyl.

De Vries

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Niet mee eens
12 zaterdag 31 januari 2015 13:51
Administrator
 
Laminyl vind ik persoonlijk een slechte keus: het suggereert dat het iets met laminaat te maken heeft, terwijl het juist gezien moet worden als een nieuw en eigentijdse vloerbedekking die de strijd met laminaat (6,95 p.m.2) heel eenvoudig kan winnen. Ik ben wel van mening dat de naam vinyl niet meer staat voor de hedendaagse uitstraling. Een nieuwe naam kan ik niet 1-2-3 bedenken, maar misschien valt me nog iets te binnen.

Jack Rijnders

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Slecht idee
11 zaterdag 31 januari 2015 13:51
Administrator
 
Ik vind dat als er dan zonodig een andere naam voor vinyl moet komen, het dan niet laminyl moet gaan heten. Dan denken de mensen gelijk weer aan lami(naat) vinyl. Ik vind het dus een hartstikke slecht idee. Verzin dan als het zonodig moet een andere betere naam dan laminyl. Je kunt ze toch de mooie stalen vinyl laten zien die je in je winkel hebt liggen. Een heel slecht idee dus!!!

Dennis van Wijk

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Niet mee eens
10 zaterdag 31 januari 2015 13:50
Administrator
 
Never change a winning horse.

Martje van Soest

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Elastisch?
9 zaterdag 31 januari 2015 13:50
Administrator
 
Wat ons betreft is het hernamen van een product als vinyl een goed idee, maar om dit product nu de associatie met het product laminaat te laten leggen? Laminaat: niet dweilbaar, hard, slecht akoestisch, noem maar op, om nog niet te spreken van het feit dat deze laatste een echt doe-het-zelf product is geworden. Nee, dit lijkt ons een slechte keuze. Wellicht dat een woord als kunststofvloer, of een of andere vertaling daarvan, een betere zou zijn, en misschien zelfs in de naam het woord elastisch te gebruiken.

Knüwer, C.H.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Dezelfde kwaliteit
8 zaterdag 31 januari 2015 13:49
Administrator
 
En hoe noem je Novilon Plus dan? Granyl? Het moet gewoon vinyl blijven, dat kennen de mensen het beste. Dan eisen ze ook dezelfde kwaliteit als laminaat. En dan moet ik m’n auto niet weer opnieuw laten beletteren (grapje).

Walter Verschoor

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Niet mee eens
7 zaterdag 31 januari 2015 13:49
Administrator
 
Onzin. Dat woord zeiltje dat gaat er met de tijd wel uit. Dat is nog van de oude stempel. Vinyl is een gewoon en goed woord voor dit product. Wij krijgen al veel klanten die het over vinyl hebben. Als je laminyl gaat gebruiken zullen mensen meer denken aan laminaat en dat lijkt ons geen goede vergelijking. (Wij krijgen trouwens ook veel mensen die zeil gebruiken voor linoleum. Mensen weten dat het product anders is dan het simpele zeiltje van weleer).

M. Boon

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Beetje vreemd
6 zaterdag 16 mei 2009 12:22
Administrator
 
Beetje vreemd hoor. Ik denk dat de naam van het product niet zoveel aan het imago ervan zal veranderen. Negen van de tien mensen (consumenten) noemt het nu nog steeds zeil. Dus hoelang zal het dan duren, voordat ze het laminyl gaan noemen? Waarschijnlijk nooit dus. Denk dus niet dat het imago van ‘zeil’, in dat geval dus nog, hierdoor ook maar iets beter zal worden.

Paul Post

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Niet mee eens
5 zaterdag 16 mei 2009 12:22
Administrator
 
neens. Mensen komen binnen voor vinyl of Novilon, dus waarom een andere naam.

Werkema’s woonwinkel

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Niet mee eens
4 zaterdag 16 mei 2009 12:08
Administrator
 
Zeer belachelijk! Hoe vaak wisselt een mens nou van vloer? En je hebt in de loop der tijd al zoveel namen moeten onthouden! Wees blij dat men al weet dat het vinyl heet en niet meer, zoals vroeger ZEIL. Bovendien maak je de verwarring alleen maar groter omdat vinyl totaal geen verband houdt met laminaat. De uitstraling en de verbetering van het product zit ‘m m.i. niet in een naam maar in een goede reclamecampagne en een goed marketingbeleid.

Berna Datema

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Mee eens
3 zaterdag 16 mei 2009 12:08
Administrator
 
Mee eens! Het is hoog tijd dat vinyl als naam verdwijnt en plaats maakt voor laminyl.

J. Kooistra

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 
 
Niet mee eens
2 zaterdag 16 mei 2009 12:07
Administrator
 
Dit is belachelijk. Dit heeft niets meer met marketing te maken. Dit kan nooit een ‘deskundige’ zijn die dit heeft bedacht. De naam heeft een link met laminaat. Wat heeft vinyl in hemelsnaam met laminaat te maken? De vinylstroken misschien, maar dan alleen de vorm van de stroken. En dit is nog hoofdzakelijk een product voor de projectmarkt. Laat vinyl vinyl heten en de taak van de fabrikanten is een goed en mooi product neer te zetten. Met name het laatste, daar mankeert nog wat aan! Verder dienen de fabrikanten niet de zelfde fout te maken als de laminaat fabrikanten. Die proberen een laminaatvloer zo echt mogelijk op een houten vloer te laten lijken. Laat toch eens zien dat het een uniek product is dat andere mogelijkheden heeft. Vinyl is niet oubollig, maar is oubollig gemaakt. Beste deskundige in de marketing: verzin een nieuwe toepassing voor vinyl - of laat de mensen zich afvragen: “is dit vinyl?”

Paul van Rooy
 
 
 
Inburgeren
1 zaterdag 16 mei 2009 12:07
Administrator
 
Als de consument vraagt naar vlakke vloerbedekking wordt nogal eens het woord zeil (zijl?) gebruikt, zonder onderscheid te maken tussen vinyl, linoleum of anderszins. Alvorens laminyl te hanteren mag het woord vinyl nog wel wat verder inburgeren.

Jaap Westmaas

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.